Ytterligare kritik mot släckta bakljus

Det är sedan fem år tillbaka helt lagligt att under dagtid köra med släckta bakljus i Sverige. Enligt ett EU-direktiv ska alla bilar vara utrustade med varselljus som tänds automatiskt när bilen startas, och enligt samma direktiv får bilar med automatisk tillkoppling av bakljusen inte ha dem tända när det är bra ljusförhållanden.

Men reglerna möter kritik. Polis och försäkringsbolag är kritiska, och Motormännen vill att Sverige ska vara undantagna från de gemensamma EU-reglerna.
– Synligheten är mycket sämre när ljusen inte är tända där bak, säger Mikael Högskoog, pressansvarig på Motormännen, till TV4.

De nya reglerna kom till av miljöskäl. Släckta bakljus skulle minska bränsleförbrukningen och minska slitaget på lamporna. Men enligt Motormännen är de beräkningarna baserade på glödlampor, och inte på bilar med led-belysning som knappt drar någon ström alls.

Transportstyrelsen har inte sett några negativa konsekvenser ut säkerhetssynpunkt, så länge halvljuset tänds när det blir mörkt. Om bilens automatik inte fungerar, och bakljusen förblir släckta måste föraren själv slå över till halvljus. Att inte göra det är en trafiköverträdelse som kan ge böter.

 

Ytterligare kritik mot släckta bakljus

Det är sedan fem år tillbaka helt lagligt att under dagtid köra med släckta bakljus i Sverige. Enligt ett EU-direktiv ska alla bilar vara utrustade med varselljus som tänds automatiskt när bilen startas, och enligt samma direktiv får bilar med automatisk tillkoppling av bakljusen inte ha dem tända när det är bra ljusförhållanden.

Men reglerna möter kritik. Polis och försäkringsbolag är kritiska, och Motormännen vill att Sverige ska vara undantagna från de gemensamma EU-reglerna.
– Synligheten är mycket sämre när ljusen inte är tända där bak, säger Mikael Högskoog, pressansvarig på Motormännen, till TV4.

De nya reglerna kom till av miljöskäl. Släckta bakljus skulle minska bränsleförbrukningen och minska slitaget på lamporna. Men enligt Motormännen är de beräkningarna baserade på glödlampor, och inte på bilar med led-belysning som knappt drar någon ström alls.

Transportstyrelsen har inte sett några negativa konsekvenser ut säkerhetssynpunkt, så länge halvljuset tänds när det blir mörkt. Om bilens automatik inte fungerar, och bakljusen förblir släckta måste föraren själv slå över till halvljus. Att inte göra det är en trafiköverträdelse som kan ge böter.