Annons

Alla bilar måste ha ESP-antisladd från och med 1 november 2014

2014-10-29 | Mattias Rabe

Om några få dagar träder nya EU-regler i kraft som innebär en förändring inom bilbranschen. Från och med 1 november måste nämligen alla personbilar och lätta kommersiella fordon som nyregistreras inom EU vara utrustade med antisladdsystem (ESP) som standard.

Hittills under 2014 har 84 procent av alla nya fordon i Europa varit utrustade med antisladdsystem. Den siffran kommer alltså från och med 1 november att vara 100 procent. Motsvarande siffra globalt är 59 procent.

Antisladdsystemet är en billig livförsäkring. Sedan introduktionen 1995 då Mercedes S-klass fick tekniken har enligt beräkningar 190 000 olyckor förhindrats och 6 000 liv har sparats.
Antisladdsystemet fick ett rejält uppsving och erkännande efter Teknikens Världs älgtest 1997 då Mercedes A-klass välte. A-klass hade från början inget antisladdsystem, men Mercedes återkallade redan sålda exemplar och försåg A-klass med antisladdsystem som standard. Därefter klarade modellen älgtestet bättre. I dag ses antisladdsystem mer eller mindre som ett måste på en ny bil, speciellt här uppe i norra delarna av Europa där det kan bistå föraren på ett utmärkt sätt vid halt väglag.

Antisladdsystemet anses efter bilbältet vara den viktigaste säkerhetsdetaljen i en bil. Ett antisladdsystem gör större skillnad för säkerheten än vad en krockkudde gör.

Antisladdsystem förkortas ofta ESP vilket står för Electronic Stability Program (ursprungligen Elektronisches Stabilitätsprogramm). En annan vanlig förkortning är ESC vilket står för Electronic Stability Control.

Vaxlingsindikator-dacktryckskontroll

Överst: Exempel på växlingsindikator (siffran tre med pil upp). Nederst: Exempel på däcktryckskontroll (TPMS).

Växlingsindikator och däcktryckskontroll
Från och med 1 november 2014 måste dessutom alla bilar som nyregistreras inom EU ha växlingsindikator och däcktryckskontroll.
En växlingsindikator ger föraren visuell vägledning när det är dags att växla upp eller ned och vilket växel som är den optimala för tillfället. Detta för att minska bränsleförbrukningen och därmed också minska koldioxidutsläppen.

Däcktryckskontrollen, även kallad däcktryckssensor, övervakar trycket i fordonets däck. Om felaktigt tryck registreras meddelas föraren detta via instrumenteringen. Däcktryckskontrollen har utformats av flera anledningar. Dels för att ge bilen rätt och säkra vägegenskaper, bland annat kortare bromssträcka, men också för att med rätt däcktryck blir miljöpåverkan mindre.
Däcktryckskontroll brukar förkortas TPM (Tyre Pressure Monitoring) eller TPMS (Tyre Pressure Monitoring System).
Det ska tilläggas att Sverige inte har valt att införa kravet på TPMS. Transportstyrelsen anser att i Sverige sker övervakningen av däcktryck kontinuerligt i samband med skifte från sommar- till vinterdäck och tvärtom.

Annons

Stäng