Annons

Auktoriserad fuskservice – med stämpel i boken

2013-06-08 | Mikael Stjerna

En billig service på stor märkesverkstad. Finns det? Ja, om bilen är minst sex år gammal. Då räcker det med en skvätt olja för att få en stämpel i serviceboken. ”Ren kapitalförstöring”, dundrar verkstadsägaren Joakim Svedberg.

De auktoriserade verkstäderna har i princip ensamrätt på bilägarnas pengar de första åren. Nybilsköparen känner en viss lojalitet till bilfirman, och tror sig riskera garantier och de mytomspunna ”mjukvaruuppdateringarna”.
Men redan andra ägaren är betydligt mer öppen för nya verkstadskontakter. När bilen är sex år gammal är den värd en tredjedel av nybilspriset, och den kostnadsmedvetne ägaren väljer oftast en fristående verkstad.
Vad gör märkesverkstäderna för att behålla kunderna?
Svar: Lanserar ”light service”. På Bilias hemsida erbjuds ”Originalservice 6+”. Bilia kallar det för ”specialanpassad service för dig med en Volvo äldre än sex år. Byte av motorolja samt oljefilter ingår liksom stämpel i serviceboken.”
Marknadsföringsgreppet får andra i verkstadsbranschen att gå i taket.

Joakim Svedberg är upprörd över stämpelfusket.

– Bilar som är sex år behöver lika mycket service som en nyare bil. Men folk förstår inte skillnaden mellan ett oljebyte och en riktig service. Märkesverkstadens stämpel efter en ”lightservice” är just den ”kråka i boken” som de själva varnar för i sin reklam för service, säger Joakim Svedberg som driver bilverkstaden Svedbergs Bil i Spånga.
Verkstaden är auktoriserad Hyundai-verkstad men är också certifierad av Mekonomen och servar alla märken.
Joakim Svedberg märker av att allt fler auktoriserade verkstäder tillämpar ”light-konceptet”.
– Häromdagen förlorade jag en kund som sade att han fick sin Ford ”originalservad” billigare på Ford-verkstaden. Men det visade sig vara endast ett oljebyte, inte mer, berättar Joakim Svedberg.
Att kunderna blir vilseledda är bara början.
– Det riktigt stora problemet kommer på längre sikt, när den ”light-servade” bilen byter ägare och kommer till en ny verkstad. Då syns ju bara en stämpel i boken, hur ska man veta vad som är gjort historiskt på bilen? Har man bytt bromsvätska, har man bytt olja i bakaxeln, frågar sig Joakim Svedberg.

På Bilia slår man ifrån sig kritiken.
– Vi gör det som behövs på de äldre bilarna. Vi kan inte hitta på ett eget serviceprogram. Vi gör det som importören rekommenderar. Att vi är billigare på äldre bilar beror på att det är hårdare konkurrens, säger Anders Rydheimer, marknadskommunikationschef på Bilia.
Men enligt Bilias marknadsföring ingår bara oljebyte och oljefilter, resten är kontroller och frivilliga tillval. Detta är enligt Bilia det som rekommenderas.
Kunden som säger nej till föreslagna åtgärder, som till exempel byte av tändstift och bromsvätska blir ändå belönad i servicehäftet. 
– Så länge han köper en ”originalservice” får han en stämpel i boken, även om han inte köper de tillvalen vi rekommenderar, säger Anders Rydheimer.

Blir det inte vilseledande för kommande kunder att stämpeln i boken kan betyda så olika saker?
– Service har blivit en väldigt komplex fråga. Förr gick vi bara på mil, nu finns även tidsaspekten med. Om man skulle ge fullständig information om allt vad som är gjort skulle servicehäftet behöva vara betydligt större, säger Anders Rydheimer.
Joakim Svedberg förvånas över Bilias förklaring.
– Jag skulle vilja säga att det är direkt felaktigt. Tillverkarens servicedirektiv kan inte godtyckligt nedgraderas till rekommendationer. Vissa saker ska bytas med jämna intervall. Skulle en liten verkstad nöja sig med att byta olja och påstå att det är en originalservice skulle Volvo reagera direkt, men Bilia kommer undan med det, säger Joakim Svedberg.

Annons

Stäng