Subaru Legacy

Annons

En bild på Subaru Legacy

Legacy är en riktig långkörare i Subarus kombiutbud, och hann i Sverige upp i fem generationer sedan introduktionen 1989. Det finns en sjätte generation också men bara med sedan-kaross, vilket anses sälja för dåligt på våra breddgrader. Istället har Levorg tagit över stafettpinnen och några nya Legacy får vi inte längre se här. Svenskarna, framför allt på landsbygden, har tagit Subaru i allmänhet och inte minst Legacy till sina hjärtan. Fyrhjulsdrift och möjligheten att peta i en lågväxel kommer väl till pass på snöiga vintervägar och leriga skogsvägar, speciellt för den som drar ett släp. Drivlinorna domineras av bensinalternativ, men 2008 blev Legacy, och den avknoppade modellen Outback, de första bilarna i världen med boxerdiesel.

Det finns även en del exemplar konverterade till gasdrift, ombyggda i Saab-fabriken i Trollhättan. Legacy av senare generationer är populära även som begagnade och håller därmed värdet bra. Rostskyddet är dock bristfälligt så kolla gärna att extrabehandling gjorts.

Användarnas omdömen

Legacy
21 röster, 2.52 genomsnittlig poäng (51%)

Bilprisers omdöme

Köregenskaper, driftsäkerhet

Täta serviceintervaller

Viktigt att alla däck har samma dimension annars tar fyrhjulsdriften stryk. Rostiga bromsar och elfel är inte vanligt, men det finns

Bilfakta

Basfakta
Serviceintervall: 1 500 mil
EuroNCAP: Ingen uppgift
Folksams säkerhetsbetyg: Ingen uppgift
Antisladd: Tillval
Whiplashskydd: Nej
Kamrem eller kamkedja Skaffa Bilpriser PRO

Modeller i denna familj: 2.0 D Sedan, 2.0 D Station, 2.0 Kombi, 2.0 R Sedan, 2.0 R Station, 2.0 Sedan, 2.0 Station, 2.0 Turbo Kombi, 2.0 Turbo Sedan, 2.0D Sedan, 2.0D Station, 2.0i Sedan, 2.0i Station, 2.2 Kombi, 2.2 Sedan, 2.5 GT Sedan, 2.5 GT Station, 2.5 Kombi, 2.5 Sedan, 2.5 Station, 2.5i Boxer-CNG Station, 2.5i Sedan, 2.5i Station, 3.0 R Sedan, 3.0 R Station.

Annons

Annons

Stäng