Annons

Besynnerliga bilar del 2: Udda italienare till New Yorks finrum.

2015-03-14 | Fredrik, bilpriser.se

Under slutet av 1990-talet, under MPV:n och minibussens guldålder, tänkte utvecklarna på Fiat i helt andra banor. En familjebil skulle vara användbar, ha säkerhet (jodå, förklaring kommer) samt utnyttja varenda centimeter för praktiska egenskaper. Fiat Multipla presenterades första gången vid en utställning på Museum of Modern Arts i New York år 1999 och är sannerligen en av 1990-talets allra mest besynnerliga formgivningar och än idag något utav en toppkandidat vid utnämningen av osmickrande titlar i bilvärldens magasin och tidningar. Visst var den annorlunda. Men varför såg den ut som den gjorde?

Lågt placerad motorhuv med lyktor i linje med huv och även ovan strax under vindrutan för extra säker nattkörning. Den stora, breda och långa framrutan i kombination med den låga huven och smala stolpar gav exceptionellt bra sikt vilket bidrog till praktiska egenskaper vid parkering och körning i tät stadstrafik. Extra bra då bilens samtliga rutor var överdimensionerade. Den kantiga formen gav den mest utrymme i sin klass och lågt placerade trösklar gav en enkel in- och urstigning samt lastning. Och på tal om lastning kunde sätena fällas och ge rum för hela 1900 liter. Svårslaget? Utan tvekan.

Fiat Multipla sålde aldrig bra vare sig i Skandinavien eller på kontinenten och med originalformgivningen producerades den i fem år. Bortglömd är den dock inte.

Annons

Stäng