Annons

Billig lyxbil. Vilken ska man välja?

2015-02-23 | Fredrik, bilpriser.se

“Hej! Jag tittar på att köpa en “prisvänlig” lyxbil, en sedan (alternativt större coupé) då jag har familj. Det kan bli så att jag bara använder den på sommaren. Jag vill bara njuta och åka bekvämt och inte skruva allt för mycket och därför frågar jag – har ni något tips? Jag har tittat på BMW 740 årsmodell 1999-2000 och även äldre Jaguarer från 90-tal. Tacksam för svar och prisexempel”.

Tomas

Hej Tomas!

Trevligt att du frågar. I likhet med andra ting av livets goda kostar så klart en lyxbil mer att underhålla än en vanlig bil – beroende på motorkonstruktion kan tätare och mer komplexa serviceintervall krävas, på grund av komforten har de flesta lyxsedaner (och kupémodeller) adaptiv fjädring vilken har en begränsad livslängd och är mycket kostsam att byta ut. Sedan är det så att äldre lyxbilar tenderar att vara sämre underhållna än vanliga standardmodeller. Borde det inte vara tvärtom? Definitivt, men problemet är att ägarna till äldre lyxbilar har varit återhållsam med auktoriserad service då en större serviceåtgärd, säg vid 15-18 000 mil, lätt kan kosta halva bilens värde.

En tumregel vid köpa av till exempel en BMW 7-serie är att köpa en bil med låga miltal av den enkla anledningen att dämpningssystemet med lite tur är fräscht samt att det kosmetiska skicket är viktigt. Servicebok är något jag personligen skulle lägga på kravlistan men räkna med att merparten av bilarna inte har detta.

Finns ett bättre alternativ? Ja, Volvo S60 T6 (årsmodell 1999-2001) i standardkonfiguration eller Executive. Bilen har en sexcylindrig motor med dubbla turboaggregat och går från 0-100 km/h på sju sekunder (snabbare än det mesta i sin klass). Stolskomforten i Executive är till och med strået vassare än i en BMW 7-serie från denna tid och bilarna har ofta komplett servicebok. En fin sådan kan du få för 30-35.000 kronor. Ett stort plus är också att varken servicekostnaderna hos Volvo eller bränsleförbrukningen kommer ruinera dig.

Nackdelen kan vara att S80 som standardmodell känns “vanlig” men sudda ut tidigare intryck, studera bilens linjer, kläm och känn på materialvalen, lyssna på motorljudet, provocera fram hästarna (under ordnade förhållanden) och jag tror du kommer finna den mer lockande än en Jaguar.

Annons

Stäng