Annons

Bilmarknaden i januari 2012 och utveckling för SAAB

2012-02-22 | Mathias, bilpriser.se

I januari 2012 gjordes det 71 367 stycken begagnataffärer. Det är en ökning med 8 % jämfört med föregående år. Går man längre tillbaka i tiden ser man att volymerna på begagnathandeln, under januari månad, haft svårt att återhämta sig sedan 2008.

56 % av begagnataffärerna gjordes med bilar som var 10 år eller äldre.

VOLVO är det bilmärke som toppar begagnatförsäljningen följt av VOLKSWAGEN och SAAB.

Källa:Vroom

Utbudet av begagnade bilar

En effekt av att nybilsförsäljningen bromsade in, under förra året, är att det fortsatt finns ett stort antal bilar med modellår 2011 till salu i bilhandeln. Eftersom trenden med en vikande nybilsförsäljning håller i sig ser vi kampanjpriser på 2011:or och 2012:or. Detta är förödande för prisbilden på begagnat då prissänkningarna av nya bilar spiller över på begagnatpriserna.

Under det senaste halvåret har utbudet av begagnade bilar ökat. Inflödet till begagnatmarknaden domineras av leasingbilar som generellt är 36-48 månader gamla. Förhoppningsvis kan utbudet av begagnade bilar minska med tanke på att det under 2009 registrerades relativt få nya bilar.

Utbudet hos bilhandlarna

I diagrammet nedan visas andelen bilar till salu fördelat på modellår. Totalt fanns det cirka 82 700 personbilar till salu på bytbil.com i början av februari (detta för att täcka in alla dagar i januari).

Jämfört med föregående månad (januari) har det totala utbudet av personbilar på bytbil.com ökat med 0,3 %. Glädjande för begagnatsidan är att det, förutom en marginell ökning av bilar med 2009 års modell, endast är nya bilar med modellår 2012 som ökat. De andra har de facto minskat.

SAAB – Hur har prisutvecklingen sett ut och vad ska vi tro om framtiden?

Trots att priserna på begagnade SAAB:ar redan var låga så har turbulensen och osäkerheten, kring SAAB:s vara eller inte vara, satt sina avtryck med vikande prisbild. Jämfört med det andra märket på hemmaplan har SAAB:s bilar, generellt i procent, tappat dubbelt så mycket i värde på begagnatmarknaden.

2011 Volvo SAAB
Januari – februari -2 % -4 %
Mars – augusti
-7 % -13 %
September – december -7 % -10 %

Tabellen ovan visar den procentuella nedgången i prisbilden för de vanligaste motoralternativen från och med modellår 2005, under kalenderåret 2011. För att kolla detaljerade priser, klicka här!

I och med att man inte sålt så många nya SAAB:ar de senaste åren så kommer inflödet till begagnatmarknaden att strypas på sikt. De bilar som finns på begagnatmarknaden idag kommer hitta nya ägare. Förutsatt att priset är det rätta. Det finns alltid köpare av märket SAAB.

SAAB:arna har handlats till relativt låga priser de senaste åren och tagit en hel del stryk. Bilar med bensin och etanolmotorer kommer ta mest stryk i framtiden. Precis som hos andra tillverkare. Bilar med dieselmotorer kommer stå sig bäst.

Bäst och sämst andrahandsvärden

Den nya 9-5:an är den modell som kommer ha högst värdeminskning. Det är den absolut dyraste bilmodellen från SAAB genom tiderna. Man kan redan idag hitta märkeshandlare som sänkt priset på bilarna med nästan 100 000 SEK. Bilden nedan kommer från Bytbil.com.

Den modell som historiskt sett haft högst andrahandsvärden är SAAB 9-3. Den nuvarande modellen var tänkt att ersättas av en helt ny modell med ny teknisk plattform. Den kommer, precis som med 9-5 Kombi, inte bli verklighet.  Under 2011 efterkonverterade SAAB sin etanolmotor på 1.8-liter för att kunna köras på gas. Dessa var tänkta för tjänstebilsmarknaden. Med SAAB i konkurs samtidigt som väldigt få företag tillåter inköp av SAAB:ar så kommer dessa, ofta helt nya bilar, vara ytterst svårsålda. Särskilt med en prislapp på omkring 330 000 SEK inklusive moms.

Kolla värdet på ett urval av modeller från SAAB:

Saab 9-3 1.9 TiD 16V SportCombi (150hk) -08

Saab 9-5 2.0t Biopower SportCombi (150hk) -08

Saab 9-3 1.8t SportCombi (150hk) -09

Saab 9-5 1.9 TiD SportCombi (150hk) -09

Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower (220hk) -10

Summasummarum:

Vägen fram till konkurs har varit lång och utdragen. Osäkerheten kring bolagets vara eller icke vara satte sina avtryck i prisbilden på begagnade SAAB:ar, redan innan konkursen var ett faktum. På bilar som är 3 år och äldre räknar vi inte med några drastiska prisras. Däremot ser det betydligt mörkare ut för bilarna som är yngre än 3 år.

Annons

Stäng