Annons

BMW 320d EfficientDynamics Edition — direktrapport från provkörningen

2010-03-16 | Mattias Rabe

David Lilja har varit på blixtvisit i Bayerns huvudstad München för provkörning av BMW:s nya snåljåp 320d EfficientDynamics Edition. 163 hk och 0,41 l/mil säger BMW, men vad säger David?

Tjena David! Du har varit i Tysklands mysigaste stad. Vad har du gjort där?
— Jag har i slask och snöblandat regn kört nya snål-BMW:n med det långa namnet 320d EfficientDynamics Edition.

Just ja, snålversionen av 320d. Kan du friska upp våra minnen?
— Absolut! BMW 320d är i sig en redan snål bil. 0,47 liter milen trots 184 hästkrafter (från modellår 2010, tidigare 177 hk) Men med sina 125 gram koldioxid per kilometer miljöbilsklassas den inte som sina motorsvagare syskon 318d och 316d. Det råder man bot på nu genom att modifiera en rad detaljer på bilen (läs mer om förändringarna här) och ge den tilläggsbeteckningen EfficientDynamics Edition. Effekten har man sänkt till 163 hästkrafter, 20 fler än i 318d och alltså 21 färre än i basbilen 320d. Men vridmomentet är detsamma — 380 newtonmeter. Mest imponerande är att förbrukningen klivit ned till 0,41 liter per mil vid blandad körning och utsläppet hamnar på 109 gram per kilometer. Det är inte ens 316d och 318d i närheten av.

Ser bra ut på pappret, men hur fungerar det i verkligheten?
— Det fungerar riktigt bra, utan att man har förtagit glädjen med att framföra bilen. Den är kul att köra och det är bra tryck när man trycker ned högerfoten. Chassit är sänkt för lägre luftmotstånd och det märks, bilen är lite stötigare än en vanlig 320d men det är inget man störs av. Lite måste det kosta i och med att man sparar in sex centiliter diesel per mil. Efter en runda med landsvägskörning, kökörning inne i München och lite autobahnkörning stod färddatorn på 0,51 liter per mil. Efter normal landsvägskörning utan överdriven eco-driving stod samma färddator på 0,4 liter per mil. Hur exakt färddatorn är vet jag inte men siffrorna imponerar. Hela bilen imponerar på mig.
Värt att nämna är att 320d EfficientDynamics Edition saknar lite spets när nålen närmar sig rödmarkeringen, om man jämför med 320d med 184 hästkrafter. Men det är inte vid de varvtalen som 320d EfficientDynamics Edition ska köras. Växlingsindikatorn rekommenderar uppväxling långt tidigare.

Finns det ingenting som du inte gillar med bilen?
— Det skulle i så fall vara att den inte finns som Touring (kombi) och att det endast är manuell låda som gäller. I övrigt kan jag inte mer än rekommendera bilen för den som är ute efter en mellanklassedan med snål dieselmotor.

Mercedes släpper ju snart en snålversion av C-klass och Audi har redan en i A4 2,0 TDI e. Du har kört sistnämnda och om du måste jämföra med BMW:n, vad har du då att säga?
— Det är stor skillnad. Audin är inte alls dum men den har med sina 136 hästkrafter och 320 newtonmeter inget att hämta mot BMW:s 163 respektive 380. BMW har det tryck som Audin saknar och samtidigt är BMW:n fem centiliter snålare per mil och släpper ut tio gram koldioxid mindre per kilometer.

När kommer 320d EfficientDynamics Edition till Sverige och vad kommer den att kosta?
— Redan i april är det premiär här i Sverige och priset är detsamma som för vanliga 320d, nämligen från 308 000 kronor.

Något att tillägga?
— Ska bli intressant att se vad exempelvis Audi, Mercedes och Volvo har för motdrag. Denna BMW är ett bevis på att snåldieslar inte behöver vara sävliga. 0-100 km/h på 8,0 sekunder känns fullt tillfredsställande. Toppfarten är 228 km/h.

Annons

Stäng