Annons

BMW M7 lär komma – dock inte X1 M och X3 M

2012-06-01 | Mattias Rabe

BMW:s M-bilar har ökat kraftigt i antal de senaste åren och fler blir de sannolikt inom kort då det finns behov av en M7. En M6 Gran Coupé står också på agendan, liksom mer kolfiber i alla dess former.

När BMW:s M-division tog form för exakt 40 år sedan var det för att göra tävlingsbil av BMW 3.0 CS, nämligen lättviktsbygget 3.0 CSL. Första riktiga M-bilen för gatan är den numera eftertraktade M1-modellen. Det var i slutet på 1970-talet och därefter har det rullat på med M535i som var första M5:an och lite senare såg första M3:an dagens ljus. Länge var det bara M3 och M5 som utgjorde BMW:s M-program med de senaste åren har det förändrats då M6, X5 M, X6 M och senast 1-serie M Coupé har lanserats.

Trots 35 år på nacken har BMW aldrig låtit deras största modell – 7-serien – få ta del av extra muskler från M GmbH. De har inte riktigt sett att det behovet finns trots att Audi länge gjort en S8 av sin A8 och Mercedes har AMG-versioner av sin S-klass. Men nu verkar det bli förändring just vad gäller 7-serien.
Enligt BMW Nordamerikas vd Ludwig Willisch, tidigare chef på M GmbH i München, står en M7 näst på tur eftersom det efterfrågas på marknaden han representerar. Han får medhåll av sina kollegor som företräder BMW på den så expansiva Kina-marknaden.
Willisch, som har intervjuats av amerikanska The Detroit Bureau, säger också att sprillans nya BMW 6-serie Gran Coupé kommer att dyka upp som M6 Gran Coupé inom ett år.

På frågan om BMW har för avsikt att göra M-versioner av alla sina modeller svarar han nej. De mindre suvarna/crossovermodellerna X1 och X3 kommer inte att vara aktuella med bokstaven M i anslutning till modellbeteckningen. Men ett nej är inte alltid ett nej från BMW. Länge var det blankt nej till att X5 skulle bli M-bil men så plötsligt för tre år sedan på bilsalongen i New York presenterades både X5 M och X6 M och i dag finns det en stark efterfrågan på dessa båda högbyggda muskelknippen.

Ludwig Willisch berättade också att kolfiber tillhör BMW:s framtid i större utsträckning än i dag. Företaget lägger ned stora summor pengar på utvecklingen och framställningen av kolfiber för att göra det billigare och därmed mer tillgängligt. Han påpekar också att inte enbart M-bilarna ska vara kolfiberberikade, även de vanliga modellerna ända ned till 3-serien ska kunna dra nytta av lättviktsmaterialet.

Annons

Stäng