Annons

Chrysler vill ha större del av kakan

2010-10-13 | Fredrik, bilpriser.se

Det är lite utav en myt att amerikanska bilar är oattraktiva även på hemmaplan. Till de lyckade exemplen hör flera av de tre stora bilkoncernernas märken till nuförtiden. Inte minst Chevrolet, Buick, Dodge och amerikanska Ford. I Europa möter de fortfarande hårt motstånd. Det kommer ni märka då nya mellanklassaren Chrysler 200 troligtvis aldrig kommer till Sverige. Varför? För att den, med största sannolikhet, erbjuder något lägre detaljkvalitet, något tamare köregenskaper och något äldre teknik. Men till ett lägre pris i USA vart den har all potential att lyckas.

Problemet är att den i Europa skulle bli lika dyr som konkurrenterna. I USA kostar den en hel del mindre slantar än konkurrenterna vilket just är Chryslers starkaste kort. Av den anledningen förblir amerikanska mellanklassbilar till för de skandinaver som tilltalas främst av formgivning och attribut och åsidosätter saker som andrahandsvärde och brett servicenät. Och dessa är ganska få till antalet.

Det är den korta sanningen om varför de flesta amerikanska bilar (förutom vissa prestigemärken) inte säljer i Skandinavien eller ens ute i Europa. För vem är villig att betala fullpris för något som redan från fabrik är tänkt att vara kraftigt prispressat?

Chrysler 200 är nog ingen dålig bil. Men den bör ha rätt prislapp.

Annons

Stäng