Annons

Dina paddlar kommer från racerbanan

2013-06-13 | Audi

Vägen från genial idé till var mans hand gick bland annat via klassiska rallytävlingen Pikes Peak. Här är historien om dubbelkopplingslådan.

Sedan förra året byter DTM-förarna växlar via paddlar på ratten. Tekniken började användas av Audi inom motorsporten redan 1985 och finns sedan ett antal år även tillgängligt för oss vanliga dödliga bilförare. Men historien börjar tidigare än så – i Weissach.

Redan på 1960-talet inledde Porsche, numera ett systerföretag till Audi, experiment med dubbla växellådor på sin forsknings- och utvecklingsavdelning utanför Stuttgart. Det skulle dock dröja fram till början av 1980-talet innan tekniken hunnit ikapp idén och till mitten av årtiondet innan den gjorde debut hos Audi. 1987 rattade Walter Röhrl en Audi Sport quattro S1 på ny rekordtid uppför Pikes Peaks backar delvis tack vare den nya typen av växellåda.

Idén var densamma då som idag. En Audi med S tronic har egentligen två växellådor och två kopplingar, sammanbyggda till en enhet. Den ena växellådan innehåller växel 1, 3, 5 (och 7 om det vill sig så väl) och den andra 2, 4 och 6. När du kör på ettan ligger nästa växel redo i den andra växellådan och när du växlar öppnas en koppling samtidigt som den andra sluts. Allt sker i det närmaste sömlöst och helt utan risk för felaktigt växelval eller slirande kopplingar.

Just precisionen i växlingarna var något som drev utvecklingen framåt. När Audi startade sitt Le Mans-projekt i slutet av 1990-talet ansågs transmissionen vara en akilleshäl. Utvärderingar av växellådshaverier från Le Mans visade dock att felaktiga växlingar orsakade av förarna var den stora boven. Lösningen på problemet hittade Audis ingenjörer i ett tryckluftssystem aktiverat via paddlar på ratten. Systemet såg till att varje växling blev identisk och att belastning på materialet minimerades. Hur det gått för Audi i Le Mans efter det känner ju de flesta till.

2012 gick alltså även DTM över till växling via paddlar på ratten. Precis som på produktionsbilarna med S tronic återfinns en paddel till höger om ratten, på produktionsbilarna märkt med ett plus, för att växla upp och en till vänster för att växla ner. Förutom snabba och säkra växlingar ger systemet ytterligare en stor fördel. Nämligen att föraren aldrig behöver släppa ratten. Det gör det bland annat möjlig att genomföra växlingar i samband med kurvor som kräver båda händerna på ratten. Resultatet blir en aktivare och säkrare körstil som alla Audi-förare har stor nytta av, oavsett om det tävlar i DTM eller är på väg till sommarstugan.

Annons

Stäng