Annons

Dyrbart fel på Mercedes V6:a

2011-06-09 | David Lilja

Ett förmodat fabrikationsfel i Mercedes V6-motor tvingar ägare att reparera bara några år gamla E 350 för 60 000 kronor. Mercedes ersätter bara inom normala garantin och om serviceschemat följts.

Felet har upptäckts i Mercedes sexcylindriga 350-motor med internbeteckningen M272, enligt en intern servicebulletin så tidigt som 2007. Felet berör bilar tillverkade mellan 2004 och 2006, men har inte lett till någon återkallelse.

Motorn finns i en rad Mercedes-modeller från C-klass upp till ML.

Shahrouz Benisi i Malmö har en E 350 från 2005 där en felkod upptäcktes vid Bilprovningen, som numera kopplar upp sig mot bilens diagnostikuttag.
När Shahrouz vände sig till sin Mercedes-verkstad fick han en minst sagt obehaglig överraskning. Reparationen skulle kosta 53 500 kronor plus 6 600 kronor ytterligare för att släcka motorlampan.
Han fick också veta att felkoden upptäckts långt tidigare på bilen eftersom den servats av samma verkstad sedan ny, men utan att föregående ägare agerat.

– Verkstaden vill inte ta på sig någon del av kostnaden mer än att de lämnat ett ”nersatt” pris för reparationen. De säger att goodwill inte gäller eftersom bilen är äldre än fem år och har gått mer än 8 000 mil, säger Shahrouz.

Felet rör balansaxelns drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklar i oljan. Följden kan bli motorras.
På olika Mercedes- och motorforum, bland annat i USA, utbyts erfarenheter mellan drabbade och de som är oroliga för att deras bil måste genomgå den kostsamma reparationen.

Via en Facebook-grupp får Teknikens Värld kontakt med Greg Suddreth, Washington D.C. Han står bakom en stämningsansökan mot Mercedes-Benz USA angående balansaxlarna.

– Sedan vi lämnade in stämningen hör en till två berörda Mercedes-ägare av sig i veckan i samma ärende. En MB-handlare, som vill vara anonym, har sagt till mig att de felaktiga balansaxlarna är del av ett parti om en halv miljon stycken som inte härdats ordentligt.

Enligt Greg Suddreth tar Mercedes på sig ansvaret även efter att garantin gått ut, helt eller delvis, men bara i vissa stater i USA och i Kanada. I andra fall har ägare fått stå för kostnaderna helt själva.

Malmöbon Shahrouz Benisi menar att ansvaret bör ligga på tillverkaren även om garantin löpt ut.

– Ska en Mercedes-motor inte ha längre livslängd? Att Mercedes känner till felet men ändå inte vill hjälpa mig tycker jag är svagt.

Sverker Dahl på Mercedes-Benz Sverige AB:
– Visst har felet hittats på andra bilar, men det är inget typfel. Enligt våra noteringar har det i detta fall gått 5 700 mil mellan första och andra service, 2 500 mil mellan andra och tredje och 5 000 mil mellan tredje och fjärde. Serviceschemat är alltså inte följt. Därför måste kunden driva det här ärendet mot den bilhandlare han köpt bilen av.

Tillverkarens krav på märkesservice är helt legitim, men man kan fråga sig vilken betydelse just denna har på ett förmodat materialfel i motorn.
Shahrouz Benisis bil har servats av samma verkstad, men alltså inte vid rätt tillfällen.

Läs mer om den pågående processen i USA där ett antal Mercedesägare stämt agenturen på grund av de felaktiga balansaxlarna via de externa länkarna här nedan.

Annons

Stäng