Blogg

Annons

Elmotorn – så fungerar den

2014-02-05 | Mario Salutskij

Allt fler biltillverkare ger sig in i elbilssegmentet. Den som lyckas kombinera lång räckvidd, praktiskt handhavande och rätt pris har mycket att vinna. Men utmaningarna är många, inte minst tekniskt. Låt oss gå igenom hur en elmotor fungerar.

BMW i3 är det senaste exemplet på en renodlad elbil. Det rör sig alltså inte om någon konverterad standardbil ur det befintliga modellprogrammet, utan en helt ny bil från grunden.
Elbilen har egentligen bara två huvudkomponenter: Elmotorn och batterierna. Sedan tillkommer lite kablage och elektronik för att ladda batterierna så effektivt som möjligt och för att fördela strömmen från batterierna på ett så smart och snålt sätt att strömmen räcker så länge som möjligt.

Själva elmotorn är en beprövad konstruktion som finns sedan länge överallt i vår vardag. Hissar, fläktar, borrmaskiner drivs med elmotorer. På den mobila sidan finns de i tåg, trådbussar, spårvagnar och eltruckar. Så varför inte i bilar? Akilleshälen är batterierna. Deras höga vikt, långa laddningstid och den mediokra räckvidden mellan laddningarna har hållit tillbaka elmotorns intåg som drivkälla i våra bilar. Ända tills nu.

Den mer effektiva eldriften i de senaste bilarna kan i stora drag förklaras på följande sätt:
Batterierna laddas från ett externt eluttag. Viss laddning sker också under körning vid motorbroms. Moderna litiumjonbatterier är effektiva och kan man kyla dessa under laddning eller vid stora strömuttag, kan de hålla bilens hela livslängd. Med gaspedalen reglerar man strömmen från batterierna till motorn. Släpper man upp pedalen ser styrelektroniken till att strömriktningen vänds och kraft återförs till batterierna. BMW kallar sin motor i i3 hybridsynkronmotor för att det är en blandning av elektromagnet- och permanentmagnetmotor. Framöver kan vi förvänta oss ännu effektivare elmotorer, men framför allt lättare och mer snabbladdade batterier.

 

Magnetism
Elmotorn består av två huvuddelar. Den fasta statorn och den roterande rotorn. Principen bygger på magnetism. Magnetens olika poler dras till varandra. Genom elektromagnetism kan man ändra statorns magnetiska poler och på så sätt få rotorn att rotera. Elektromagnetismen skapas av att man lindar koppartråd i form av spolar kring delarna både i rotorn och i statorn och sedan kör ström igenom dem. Eftersom statorns magnetpoler hela tiden byter plats, jagas de av rotorn och rotation uppstår. Kraften på den utgående axeln kommer direkt, vilket gör att växellådan blir överflödig. Motorn, eller motorerna, kan placeras på valfri plats i bilen. Man har till och med placerat motorer i hjulen, men då ökar den ofjädrade vikten vilket försämrar körbarheten.

 

Laddar under bromsning
Elmotorn är egentligen som en generator. När bilen körs tar motorn ström från batterierna, men vid motorbroms går strömmen åt andra hållet och batterierna laddas.

 

Tillverkning
Elmotorn till just BMW i3 tillverkas i Landshut, cirka sex mil nordost om München. Det är en hybridsynkronmotor med inbyggd kraftelektronik. Den arbetar med både permanentmagneter och elektromagneter. En av BMW patenterad lösning.

Relaterade inlägg

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Försäljningen av begagnade dieselbilar i Sverige slog rekord under tredje kvartalet 2017 med en ökning på 6 procent. Samtidigt stod den totala försäljningen av begagnade bilar nästan stilla med en blygsam ökning på 0,4 procent. Det visar ny statistik för försäljningen av begagnade bilar det tredje kvartalet 2017 från Bilpriser. Under tredje kvartalet 2017 såldes […]

2017-11-15
Svenska folket kluvet efter dieseldebatten

Svenska folket kluvet efter dieseldebatten

Debatten om ett förbjudande av dieselbilar i Sverige och Europa har påverkat svenskarna i valet av ny bil, visar ny undersökning. Samtidigt slår försäljningen av begagnade dieselbilar nya rekord. Försäljningen av begagnade dieselbilar ökade med 4,5 procent (+3 667 stycken) under andra kvartalet 2017 jämfört med samma period ifjol. Samtidigt visar en Sifo-undersökningen från KVD […]

2017-10-17
Många underskattar kostnaden att äga en bil

Många underskattar kostnaden att äga en bil

Ny undersökningar visar: Många som köper bil vet inte vad den kostar att äga över tid. Det visar en ny Sifo-undersökning från KVD Bilpriser, som jämfört ägandekostnaden för olika modeller och vad svenska folket tror att det kostar att äga en bil. Enligt undersökningen tror de flesta att en tre år gammal begagnad bil kostar […]

2017-09-25
Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Försäljningen av begagnade dieselbilar i Sverige slog rekord under tredje kvartalet 2017 med en ökning på 6 procent. Samtidigt stod den totala försäljningen av begagnade bilar nästan stilla med en blygsam ökning på 0,4 procent. Det visar ny statistik för försäljningen av begagnade bilar det tredje kvartalet 2017 från Bilpriser. Under tredje kvartalet 2017 såldes […]

2017-11-15
Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Under 2016 sattes ett nytt försäljningsrekord av begagnade bilar. Totalt såldes 1 177 644 bilar – en ökning på 12 066 bilar jämfört med året innan. Samtidigt har försäljningstillväxten för 2016 mattats av och en negativ försäljningstrend gick att skönja under sista kvartalet. I hela sex län minskade försäljningen under 2016. Försäljningen av begagnade bilar […]

2017-01-12
Vem ersätter Nico Rosberg?

Vem ersätter Nico Rosberg?

Janne Blomqvist går igenom förutsättningarna inför den förarplats hos Mercedes som ska fyllas efter Nico Rosbergs plötsliga avhopp.

2016-12-05

Annons

Stäng