Annons

.. en eftermiddag hos: Audi – harmoniska kombinationer, men välj rätt!

2012-03-03 | Fredrik, bilpriser.se

Det man först slås av hos Audi är den extrema förändring företaget gått igenom de senaste 20 åren. Från att ha varit en tillverkare med bitvis skakigt rykte har man nått den absoluta toppen med moderna bilar som inte bara känns moderna samt riktigt höga materialval och körglada motorer. Audi kan, trots ett högt nybilspris, vara en spargris. Men den kan också bli en obekvämt stor utgift i hushållsbudgeten. Det gäller att välja rätt. Vi besöker Audi och kan snabbt konstatera att det som gällde för ett år sen gäller även idag – diesel och inga våldsamt dyra paket:


Audi A4 2.0 TDI Avant (143hk)
I den snåriga djungeln utav A4-modeller är den 143-hästars starka motorn mellanalternativet för denna generations 2-liters dieselmotor. Den är inte bättre än de övriga men 170 hästkrafter i en brukskombi i denna klass är kanske inte direkt nödvändigt medan 120 hästkrafter starka motorn är för trött. Ur bränsleförbrukningsperspektiv spelar det dock ingen större roll och detta alternativ drar 0,56 liter diesel per mil – billigt, med andra ord. 200.000 kronor betalar du för en basutrustad bil, 2009 årsmodell, med runt 5.000 mil på mätaren.


Audi A3 1.9 TDI (105hk)
Ett riktigt trevligt alternativ och faktiskt inuti inte så liten som man kan tro. Fina material kännetecknar även Audis mindre modeller och medan A3:an är distinktare än till exempel C30, så håller den också bättre andrahandsvärde. Bensinförbrukningen för detta dieselalternativ ligger på humana 0,41 liter per mil! Miljöbilsgränsen är inte i närheten överskrid med 109 gram Co2 per kilometer. Runt 150.000 kronor är tillräckligt för en 2009 årsmodell med 4.500 mil på mätaren men konfigurera gärna själv genom länken! Många olika utrustningspaket finns att välja bland. En upplysning för den prestandasugna är dock att strax över 100 hästkrafter i denna A3 är i tamaste laget. Dock en mycket ekonomisk motor!


Audi Q7 3.6 FSI quattro (280hk)
Du stöter in i den då och då i bilhallen. Kanske på grund av storleken, Audi Q7 är nämligen störst i sin klass (sagt är dock inte att den är största SUV:en). Men dessa stora yttermått räcker för att göra den hundra procentigt olidlig i innerstadsmiljö. Det är dock en trevlig bil att köra med mycket hög komfort och urläckra material i inredningen vid lite lyxigare konfigurationer! Tyvärr blir Q7 så pass dyr i både drift och servicekostnader att den inte kan rekommenderas. Välj en bättre begagnad Audi Q5 istället. Konfigurera pris kan du som vanligt göra genom att följa länken i rubriken!

Annons

Stäng