Annons

Extra dyrt däckbyte med Toyotas däcktryckskontroll

2015-01-29 | Mikael Stjerna

Torbjörn Midwind i Malmö köpte en ny Toyota Verso i juni förra året. Enligt gällande lagstiftning är bilen försedd med ett system som övervakar däcktrycket. Det ska alla nya bilar ha från och med första november i år.
I samband med köpet beställdes en omgång vinterhjul till bilen, och Torbjörn Midwind valde då att betala extra för original vinterfälgar med däcktryckssensorer.
I oktober var det dags att skifta till vinterhjulen men efter bytet lyste varningslampan för däcktryck i displayen.
– Jag kontrollerade mycket noga att däcktrycket var korrekt, men ändå lyste varningslampan. Jag åkte då till Toyota-verkstaden där jag hade köpt bilen, och de berättade att det inte fanns något fel i systemet. Däremot måste systemet kalibreras om efter varje hjulskifte, vilket skulle kosta 350 kronor, berättar Torbjörn Midwind.

Någon sådan kostnad hade Torbjörn Midwind inte lust att ta alls.
– Jag känner mig lurad. När jag beställde bilen med vinterhjulen fick jag ingen information alls om att systemet måste kalibreras vid varje hjulskifte. Nu känns det som om jag får betala för Toyotas misstag vid konstruktionen av systemet, säger Torbjörn Midwind.

Verkstaden erbjöd sig att stå för första kalibreringskostnaden men det räcker inte menar kunden.
– Den här konstruktionsmissen innebär att jag som kund får betala 700 kronor per år. Dessutom tvingas jag åka in till verkstaden två gånger extra per år vilket tar ett par timmar varje gång. Jag menar att Toyota måste ta fram sensorer som inte behöver omkalibreras, säger Torbjörn Midwind.

Någon sådan lösning står dock inte för dörren. Torbjörn Midwind menar då att alternativet är att han får tillbaka merkostnaden för vinterfälgarnas däcktrycksensorer som han inte har någon glädje av utan kalibrering.
– Det är nog inget problem för Toyota-handlaren. Men resultatet blir då förstås att varningslampan för fel däcktryck lyser konstant och det är ju irriterande i en helt ny bil. Därför vill jag i så fall att de kopplar bort varningslampan, men det vill de inte göra, säger Torbjörn Midwind.

Annons

Stäng