Annons

Farväl till reservdäck?

2013-02-05 | Mathias, bilpriser.se

Däck utvecklas och med tanke på den senast produktutvecklingen i däckbranschen ser det ut som att reservdäcket kan bli ett minne blott. Enligt en undersökning genomförd av Continental används existerande reservhjul endast i cirka 70 procent av alla punkteringsfall, eftersom de antingen är dåliga ur trafiksäkertssynpunkt, dåligt fyllda med luft eller därför att bilisterna inte har rätt verktyg, tillräcklig styrka eller kunskap för att byta ett hjul. Detta I kombination med det faktum att biltillverkarna gör allt för att spara pengar och vill göra sig av med reservhjulet (de är tunga och tar upp värdefullt bagageutrymme) innebär att man satsar mycket utvecklingspengar på att förlänga körsträckan med ett punkterat däck, så att man kan ta sig till en verkstad utan att behöva byta däck först.

Den första alternativet var en utrymmessparare, ett smalt tillfälligt hjul som tar upp ungefär halva rummet och är ca 7 kg lättare än en vanlig däck vilket gör dem lättare att montera. Nästa lösning är en kompressor, så att man kan fylla däcket med lagningsskum först, och därefter återfylla däcket med kompressorn.

Ett nytt alternativ från Continental är det självtätande däck som innefattar ett lufttätt skikt inuti däcket. Enligt Continental är 95 procent av punkteringar orsakade av föremål upp till 5 mm i diameter och 61 procent av föremål upp till 3 mm. Materialet inuti det självtätande däcket stoppar luft från att lämna däcket via slitbanans område.

Slutligen finns det run-flat däck, även känd som “självbärande” eftersom de har en styv sidovägg som gör det möjligt för föraren att fortsätta efter en punktering. Enligt däckindustrin forskning är de 100 procent säkra. Men nackdelen är att man måste avstå från fördelen med vanliga däcks mjuka sidoväggar vilka hjälper till att stötdämpa ojämnheter i vägen. Dock blir varje generation Run Flat däck bekvämare än sina föregångare.

Så vilket är det bästa alternativet till det traditionella reservdäcket? Varje lösning innebär en viss kompromiss men eftersom den genomsnittliga föraren endast får en punktering en gång vart femte år verkar biltillverkare och förare vara överens om att det är onödigt att ha ett reservdäck liggande outnyttjat i bagageluckan.

Annons

Stäng