Annons

Fixa fälgarna – del 1!

2012-02-02 | Fredrik, bilpriser.se

Så var det dags för ett besvärligt uppdrag – fixa sommarfälgarna snygga. Ett vinterpyssel som måste tas vid då Autosol och rengöringsmedel längre inte fungerar och originalfälgarna för dyra att byta ut! Eftermarknadsfälgar går ju alltid att köpa till hyggliga priser men i många fall tycker jag att bilens utseende förändras radikalt och det skär sig med linjerna. Därför ger jag mig på att fixa originalfälgarna, slipa och lacka för att göra de som nya. Målet är givetvis att känna mig besparad på de 20.000 kronor som originalfälgarna kostar nya. Renovera fälgar kan du också göra med gott resultat. Häng med i stegen!

Jag fick tag i billiga originalfälgar från en skrotfirma. De är testade med en typ av “nöjd kund”-garanti – raka och helt funktionsdugliga. Däremot är de från år 1993 och åren har satt sina spår i form av mörka asfaltsfläckar, repor av lite djupare slag samt sprucken klarlack.

Du behöver:

1 st. skyddshandskar
1 st. flaska avfettningsmedel
1 st. färgborttagningsborsthuvud till borrmaskin
1 st. paket med 120-sandpapper
1 st. paket med 600-våtslippapper
1 st. flaska rödsprit
1 st. sprayburk primer/grundfärg
2 st. burkar fälgfärg
1 st. burk klarlack

Materialkostnad utöver fälgar: 550-700 sek (beroende på om du behöver köpa alla artiklar eller ej samt val av fabrikat)

Då sätter vi igång …


Steg 1
Lägg ner alla fälgarna på pappkartong eller annat mjukt underlag. Spraya rikligt med avfettningsmedel och låt verka en stund. Borsta sedan med fälgborste eller vanlig tvättsvamp för att få bort all smuts. Det är betydligt enklare att arbeta med en ren yta!


Steg 2
Plocka bort fälgkåporna (som ofta är i plast) och inled arbetet med att få dessa rena på färg. Då lär du dig hur hårt din borrmaskin och färgborttagningsborste tar. Plasten lär i de flesta fall vara gul under varav du enkelt ser om du borstat tillräckligt.


Steg 3
Ge dig nu på fälgarna. Det är svårare då det i de flesta fall inte är särskilt enkelt att se om färgen gått bort eller ej. Fälgens klarlack är det som först försvinner och effekten borsten gör kan efterliknas med ett roterande suddgummi och fälgytan ska bli “mjölkig” för att senare bli blank. Variera hastigheten. I vissa fall har dina fälgar ingen lackfärg alls utan endast klarlack på aluminium. Men metoden är dock densamma.

Träna armarna ordentligt. Nästa vecka går vi lös med sand- och våtslippapper!

Annons

Stäng