Annons

Ford svarar om vår havererade Kuga

2013-04-16 | Linus Pröjtz

I vårt suvtest drabbades Ford Kuga av ett haveri i drivlinan under effektmätningstestet. Nu har Fords tekniker utrett saken och kommit fram till följande.

Det var vid effektmätningen, som vi utför på en så kallad rullande landsväg, som vår testade Ford Kuga plötsligt började låta väldigt ansträngt samtidigt som den tryckte ur sig olja via en ventilation i bilens bakparti. Det visade sig snabbt att något hänt med drivningen till bakhjulen och testet avbröts. Då vi vid testet inte visste vad som orsakat skadan valde vi att inte köra om testet med den nya testbilen som Ford ställde till vårt förfogande.

När Niklas Johansson, serviceingenjör hos Ford Motor Company AB, monterade isär fyrhjulsdriftskopplingen ATC såg han genast att något var rejält fel.
– Systemet hade gått så varmt att vissa svetsar hade släppt, berättar Niklas.

Problemet med detta är att alla förinställda motstånd i lager och dylikt inte går att läsa av då spänningen släppte samtidigt som svetsarna, vilket i sin tur innebär att Ford Motor Company AB inte kan säga exakt vad som har hänt.
– Vi tror att det är något speciellt med just detta exemplar, fortsätter Niklas Johansson.

Resonemanget understryks av det faktum att Fords centrala tekniska avdelning uppger att det inte ska vara några problem att köra tester på just rullande landsväg. Bilen och fyrhjulsdriftsystemet ska klara det.
– Nya delar är beställda och när bilen är hopmonterad ser vi fram emot att Teknikens Värld gör ett nytt test, avslutar Ola Norberg som är informationschef på Ford Motor Company AB.

Angående DSG-lådan som rasade i vår Volkswagen Tiguan i samma test ber vi att få återkomma.

Hela testet av nya Ford Kuga, Honda CR-V, Toyota RAV4 och Volkswagen Tiguan läser du i Teknikens Värld nummer 9/2013 som finns i butikernas tidningshyllor nu. Du kan också beställa ditt exemplar här på webben.

Annons

Stäng