Annons

Get to know Geo

2010-06-16 | Mathias, bilpriser.se

Året var 1989. Världsekonomin omskakad. Total återhållsamhet var till synes ledordet. Geo, skapad av General Motors, var en av satsningarna i spåren av det sviktande intresset för bränsleslukande premiumbilar under slutet av 1980- och början av 90-talet. Med slogan “Get to know Geo” marknadsförde man små, anspråkslösa bilar med en vanlig design som just inte var något annat än vanlig och alldaglig. Geo byggde på Isuzu och Suzuki och berikades med dess bränslesnåla motorer. Modellen Metro höll länge titeln som den bränsleeffektivaste bilen i Nordamerika under många år. Okej, nog med konfetti över det avsomnade bilfabrikatet. Geo blev ingen långvarig succé, bilarna var inte vackra och heller inte de allra mest stryktåliga. Märket lades ned år 1998. Men Geo fyllde en viktig funktion – det var ett transportmedel för de opretentiösa som ville komma undan billigast möjligast. Ekonomibilarna var mindre förr. De var också billigare och, i dåtida mått mätt, betydligt mer bränsleeffektiva. Därför är det inte särskilt förvånande att amerikanska EPA:s (Environmental Protection Agency) lista över de tio snålaste bilarna från år 1984 och framåt innehåller flertalet modeller som idag är 15-20 år gamla. Nummer tre på listan är en Chevrolet Sprint från år 1986 … Moderna kärror som Prius finns med, även Insight. Men långt ifrån i den utsträckning som vore önskvärd.

Är det dags för “Get to know Geo” att åter pryda reklampelarna? Kanske denna gång i Sverige? Fast bäst av allt hade väl ändå varit någon ännu vettigare satsning. Är det för mycket begärt år 2010?

get to know geo

Läs mer om Geo!

Annons

Stäng