Annons

Guide: Effektoptimering med chiptrimning

2013-07-24 | Linus Pröjtz

Chiptrimning är sedan länge ett etablerat faktum, men det börjar hända saker i branschen. Inte minst genom att tillverkarna själva fått upp ögonen för detta och nu erbjuder sina egna lösningar. Vi gör en djupdykning i utbudet.

En snabb google-sökning ger ofantliga mängder träffar. Chiptrimning är en stor grej och det har så varit under en längre tid. De stora aktörerna i Sverige börjar fira 15-årsjubileum. Minst. Samtidigt dyker det hela tiden upp nya aktörer och sanningen är den att det är ytterst svårt att hålla reda på den här delen av motorbranschen.

Men exakt vad är en chiptrimning? Svår fråga, då den egentligen har en hel rad olika svar men vi måste börja någonstans. Enkelt uttryckt så kan man börja med det enklaste alternativet, en så kallad effektbox som du som bilägare själv kan montera i bilen genom att ansluta den till befintliga kopplingar. Delvis ny programvara installeras som, utan att gå in i detalj på alla marknadens alternativ, lurar bilens originalsystem. ”Lögnen” består i att bilen nu tror att för lite bränsle sprutas in och korrigeringen blir att bränslespridarna är öppna längre tid. Mer bränsle sprutas in, tändningen ändras och laddtrycket (på turbobilar) höjs vilket i sin tur ger högre effekt. Denna trimform är särskilt tacksam för dieselbilar.

Nästa steg är att skräddarsy motorstyr­enheten till just din bil – att ge den en egen programmering. Gärna med effektmätning både före och efter som kontroller på att grundbilen mår bra samt att den färdiga trimningen fungerar som den ska. Detta görs av flera aktörer i landet och som ni säkert redan förstått är detta inget som man kan göra hemma på garageuppfarten. Det kräver besök hos trimfirman som då även ska ha en egen rullande landsväg eller likvärdig Rototest-utrustning för att kunna göra effektmätningarna.

Vissa företags effektboxar monteras och ligger kvar i motorrummet.

Sista steget är att man byter ut motorns styrdon helt och hållet mot ett eftermarknadssystem, som sedan fylls på med skräddarsydda inställningar för just din bil. Detta är inte något som förekommer vid lättare trimning av vardagsbilar utan är avsett för betydligt hårdare trimning, alternativt när man bygger ett nytt insprutningssystem från grunden. Vi gjorde det i vår Mazda Miata-racerbil Vittjut, vilket har fungerat alldeles utmärkts sedan dess.

Ett smärre problem med all form av chiptrimning är att den allt som oftast är regelvidrig. All effekthöjning kräver minst en ny registreringsbesiktning och för att klara av en sådan krävs intyg från biltillverkaren om att bilen klarar av den nya belastningen som den högre effekten faktiskt innebär. Och tror du att exempelvis Ford kommer att ge dig ett sådant intyg på din chiptrimmade Mondeo? Nej, dessvärre inte.
Men sanningen är att trimningen oftast går spårlöst förbi.
BMW har med sitt M Performance blivit första biltillverkare att haka på trenden med chiptrimning och den stora skillnaden är att de även inkluderar de efterfrågade intygen. Med andra ord kan du registreringsbesiktiga din av BMW chiptrimmade bil och få den nya effekten inskriven i registreringsbeviset.

Till vissa av BMW:s trimpaket ingår även uppdaterade bromsar, vilket då krävs för att bilen ska kunna intygas av tillverkaren.
Även Volvo har genom Polestar samma service och den stora skillnaden när BMW och Polestar gör sina trimningar är att biltillverkarens garantier fortsätter att gälla med oförminskad styrka. Vid en vanlig chiptrimning slutar i alla fall motorgarantin att gälla, något som man kan komma runt genom att teckna en ny garanti där du köper din trimning. Men hela detta kapitel är en gråzon på samma sätt som chiptrimningens existens i stort. Det är olagligt, men ingen kommer på det. Om en motor får skador och märkesverkstaden ser att bilen varit trimmad så blir det allt som oftast bilägaren som står där med problemen.

Men samtidigt verkar inte problemen vid mild trimning vara särskilt vanliga. Inte vanliga alls, faktiskt. Men exakt hur bra trimningarna fungerar kommer vi att återkomma till under hösten då vi planerar att testa chiptrim och vi börjar med trim till Volvo. Vi skulle väldigt gärna vilja veta vad du har för erfarenheter av din trimning.
Maila oss på: ­chiptrim@teknikensvarld.se och läs sedan mer om utbudet nedan.

Annons

Stäng