Annons

Hur får jag bäst betalt för bilen?

2018-11-22 | Johanna

I en intervju med Tjänstebilen (Teknikens Värld) berättar Henrik Littorin på bilpriser.se hur du bäst får betalt för din bil.

Bilpriser är ledande i Sverige på att göra bilvärderingar och bevakar kontinuerligt både nybilspriser och försäljningspriser. Data får man från bilhandeln och från Kvdbils auktioner. Alla priser samlas i en rejäl databank där siffrorna analyseras och granskas. Frågetecken rätas ut och trender upptäcks. Tjänstebilen tog frågorna med sig till Henrik Littorin, vd på bilpriser. se, för att få kläm på vad som styr andrahandsvärdet.

Rätt tillval ur restvärdesynpunkt
Vilka är de sämsta tillvalen ur restvärdesynpunkt?

– Det sämsta tillvalet är förmodligen att inte göra tillval som man förväntar sig av fordonsklassen. Med det menar vi exempelvis exklusiva modeller från premiummärken med manuell växellåda och tygklädsel, så kallade ”tomhylsor”. Andra kardinalfel ur en restvärdessynpunkt är alla varianter av extrem personifiering av bilen, exempelvis kontrasterade eller udda färger på lacken alternativt mönster i klädseln. Om vi sedan går vidare så kan vi se att dyra ljudsystem, premiumläder som klädsel, exklusiva fälgar, onödigt stora eller dyra hjul inte betalar sig så bra på begagnatmarknaden.

En ytterligare trend vi ser är att vissa tillval går mot att bli standard, exempelvis säkerhetsutrustning som autobroms för fotgängare, vilket då inte är värt att betala extra för. Framöver tror vi dessutom att vissa tillval kan påverkas negativt av den tekniska utvecklingen i samhället. Det mest talande exemplet är navigation som för några år sedan ansågs som ett premiumtillval, men som i dag finns tillgänglig hos var och varannan person via våra mobiltelefoner.

Finns det några tillval som oftast är prisvärda, något som inte faller snabbare än bilvärdet i stort?

– Att välja tillval som betingar ett högt andrahandsvärde kommer bli allt viktigare framöver. Anledningen är att vi de kommande åren ser en stor andel leasingbilar återföras till marknaden, både från privatpersoner och företag. Dessa bilar, som i stora volymer riskerar att översvämma marknaden, kommer ofta med en relativt standardiserad utrustningslista. Som vagnparksägare gäller det alltså att addera det ”lilla extra” för att sticka ut och uppnå högre restvärden.

Vi kan se ett antal tillval som anses attraktiva på begagnatmarknaden, exempelvis automatväxellåda, helläderklädsel, panoramatak och i vissa fall även navigation. För en tilltänkt begagnatköpare står även praktiska tillval högt i kurs, så som dragkrok, parkeringsvärmare, aktivt chassi och vinterdäck. Till och med en så enkel sak som fullständig servicehistorik kan vara värdefullt vid en försäljning. En annan tydlig trend är att design och sportpaket håller uppe värdet på bilen. R-line, S-line, M-sport, R-design, AMG mfl. är ofta en prisvärd sammansättning av utrustning och sobra designdetaljer, vilket betalar sig bra på begagnatmarknaden.

“Dieselskräcken” – en överreaktion

Bilmarknaden har svängt snabbt mot bensindrivet och mot eldrivet. Är det en överreaktion vi ser eller är ”dieselskräcken” befogad?

– Det enkla svaret, baserat på den information som i dag finns tillgänglig, är: Ja, det är en överreaktion – såvida du inte bor på Hornsgatan i Stockholm. Om du inte planerar att köra på vissa gator i Stockholms innerstad så är diesel fortsatt ett attraktivt alternativ, framför allt bilar med Euro 6-motorer.

Men vi ser att politikernas budskap skapat oro hos svenska bilförare. Debatten kring miljözoner i kombination med implementeringen av Bonus Malus i somras har fått nybilsköpare att välja bort diesel till förmån för andra bränsletyper, primärt bensin. När vi summerar september ser vi att bensin tagit över förstaplatsen som det mest sålda motoralternativet hitintills i år med en försäljningsandel på cirka 47 procent jämfört med diesel på cirka 39 procent.

 

Allt går i treårscykler, vilket skulle innebära att vi om några år borde se en större volym av framför allt bensindrivna bilar men även elhybrider till salu.”

Föregående år samma period var försäljningsandelen 39 procent för bensin och 51 procent för diesel. Flera handlare vi pratat med bekräftar bilden om bensinbilens segertåg. Så även om en implementering av miljözoner ligger några år bort samt att det kommer beröra en mindre del av Stockholms innerstad, verkar det politiska budskapet etsat sig fast hos åtminstone nybilsköparen. För begagnathandeln ser det lite annorlunda ut. När vi summerar årets första sex månader kan vi se att andelen sålda dieselbilar ökade med cirka 10 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt minskade försäljningen av begagnade bensinbilar med nästan 6 procent. Primära anledningen är att det på begagnatmarknaden inte finns några prisvärda alternativ för bilköpare som önskar en större bil med bra utrustning och normalstark motor. Detta är ett resultat av den politik som drivit de senaste årens nybilsförsäljning mot just diesel. Allt går i treårscykler, vilket skulle innebära att vi om några år borde se en större volym av framför allt bensindrivna bilar men även elhybrider till salu i begagnathallarna. Frågan jag tycker man måste ställa sig är i vilken livssituation man befinner sig. Om du exempelvis behöver en normalstor kombi, inte behöver köra i centrala Stockholm, långpendlar en del – ja, då är diesel fortfarande ett attraktivt alternativ. Om jag själv skulle ställas inför frågan att köpa en ny dieselbil i dag så hade det helt klart varit ett alternativ med tanke på min livssituation. Dessutom vet jag att det fortfarande kommer finnas en marknad för diesel om tre år när jag säljer bilen, även om jag behöver hitta en köpare utanför tulllarna i Stockholm.

Ska man undvika mindre bilar med dieseldrift?

– När det gäller småbilar tycker jag att den redan etablerade logiken fortfarande håller: Mindre bilar med färre hästkrafter mår bättre med bensin som drivmedel. Bilarna blir lite piggare och ger en bättre körglädje helt enkelt. Så ja, jag tycker helt klart att man ur en restvärdessynvinkel kan välja bort mindre bilar med diesel till förmån för bensindrivna småbilar. Även om bensinpriset skulle gå upp så är det en så pass liten skillnad på förbrukning mellan bensin- och dieseldrivna småbilar, varför det fortfarande skulle löna sig med bensindriven motor.

Laddbara bilars andrahandsvärde

Eldrift understöds av samhället genom bonus-systemet. Samtidigt talar alla i branschen om kommande prissänkningar på elbilar, i takt med att batterier blir billigare. Hur ska en bilköpare resonera? När är det dags att köpa elbil eller laddhybrid med tanke på andrahandsvärdet?

– När det gäller laddbara bilar, dvs. elbilar och laddhybrider, såg vi redan före bonussystemets införande den 1 juli en stark tillväxt i nybilsförsäljningen, dock från låga nivåer bör sägas. När vi nu summerar september kan vi se att andelen nya laddbara bilar hitintills i år ökat med 56 procent och står nu för 7 procent av andelen nyregistrerade bilar. Jag skulle säga att den starkaste drivaren bakom tillväxten är just Bonus Malus, men att även debatten om miljözoner kan ha spelat in. Så vi ser definitivt ett skifte i beteendemönstret hos svenska nybilsköpare.

På samma gång ser vi att efterfrågan på laddhybrider är stor på begagnatmarknaden vilket betingar höga andrahandsvärden. För rena elbilar är det primärt premiumtillverkare med starka varumärken som har höga andrahandsvärden. Jag tror det har att göra med att batteriutvecklingen hos rena elbilar befinner sig i ett snabbt föränderligt utvecklingsstadium. Situationen kan närmast liknas vid datorbranschen: I samma stund som du köper en ny persondator så lanseras det alltid något både billigare och bättre. Men precis som för premiumtillverkare av persondatorer är det ett starkt varumärke som över tid kan hålla ett högre pris. I dag skulle jag säga att du som bilköpare med gott mod åtminstone kan köpa laddhybrid samt vissa elbilar och förvänta dig ett bra andrahandsvärde, förutsatt normal körning och slitage. Men det kommer att kosta dig mer pengar då dessa bilar är dyrare i inköp. Så om ekonomin är viktig och du har ro nog att vänta så kommer det lanseras flera spännande alternativ i olika prisklasser under de kommande åren.

“I dag kan du med gott mod åtminstone köpa laddhybrid samt vissa elbilar och förvänta dig ett bra andrahandsvärde.”

Malusbilar på begagnatmarknaden

Hur tror du att ”malusbilar” kommer att värderas på begagnatmarknaden? De är relativt sett färre än vad de har varit och har som begagnade inte den höga malusskatten. Betyder det att de kommer att bli extra eftertraktade?

– Vi ser i dag att priserna på begagnade bilar ökat under 2018 och en av anledningarna kan vara just Bonus Malus. Så ja, jag tror definitivt att malusbilar, exempelvis törstiga modeller med automatlåda och fyrhjulsdrift, blivit mer attraktiva på begagnatmarknaden. Men även relativt vanliga bensin- och dieselbilar som också drabbats malussystemet har fått sig ett uppsving. Genom att vänta 3 år blir ju bilen plötsligt tusentals kronor billigare i skatt, vilket tilltalar både privatkonsumenten och plånboken.

Statusmärken och volymmärken
Så kallade premiummärken har vunnit terräng på nybilsmarknaden, i så hög grad att de i dag är mer volymmärken är många billigare märken. Tror du att detta kommer att påverka värderingarna på sikt? Tror du att framtidens begagnatmarknad kommer att göra större eller mindre skillnad på statusmärken och volymmärken?

– Hela bilbranschen är mitt uppe i ett paradigmskifte där gamla sanningar plötsligt inte längre gäller. Vi kan titta på Tesla, en disruptiv aktör som förändrat spelreglerna och ett lysande exempel på ett premiummärke som vunnit terräng. På relativt sett kort tid har de gått från ingenting till att bli en statussymbol, mycket tack vara ett nytt sätt att se på teknik, kundvärde, varumärke och försäljning. Och det ger effekt: Vi kan se att Tesla har en oerhört stark attraktionskraft på begagnatmarknaden som också betingar extremt höga restvärden.

Liknelsen med 2000-talets mobilbransch är slående: Nokia och Ericsson hade under flera år varit kungar på tronen tills dess att en amerikansk datortillverkare vid namn Apple bestämde sig för att ge sig in i leken. Resten är ju historia. Frågan vi bör ställa oss är vem som blir bilbranschens svar på iPhone? Svaret på den frågan tror jag är den som snabbast anammar och anpassar sig till ny teknik. Den spelaren kommer bli vinnare på framtidens nybils- och begagnatmarknad.

Ur tidningen Tjänstebilen nr 4 2018. Text: Mikael Stjerna Foto: Glenn Lindberg

Annons

Stäng