Annons

Kamremskampen

2011-01-13 | Mikael Stjerna Foto: Glenn Lindberg

Det tar fyra timmar att byta kamrem på en Renault säger den lilla allbilverkstaden. Omöjligt, säger Bilia, det tar nästan sju timmar. Vem har rätt? Vi tog tiden på ett skarpt kamremsbyte.

Bilia tar mycket betalt för att byta kamrem på en Renault Scenic 2,0T. För mycket, tyckte den upprörda Scenicägaren Tomas Larsson som vi skrev om här på webben för ett par månader sedan. Enligt Bilia tar jobbet 6 timmar och 48 minuter och kostar 13 698 kronor. Men alla verkstäder är inte lika dyra. Solna Bilteknik gör jobbet för 6 552 kronor.
– Vi tar betalt för fyra timmar, mer tar det inte, säger Lucas Panagiotis på Solna Bilteknik.
När företagsledningen på Bilia och Renault såg reportaget blev de upprörda.
– Det går inte att göra ett riktigt kamremsbyte så snabbt, dundrade Arve Ericsson, vice regiondirektör på Bilia och utmanade Solna bilteknik på en kamremsduell.
”Taget”, svarade Solna Bilteknik.

Via en annons på Blocket hittar vi en lämplig Renault Scenic som lämnas till den lilla allbilverkstaden i Solna, som av en händelse ligger bara en kilometer från Bilias jätteanläggning. Vi riggar upp kameror för att filma hela förloppet. Jag frågar mekanikern Lukas Gil hur lång tid det kommer att ta.
– Kanske fem timmar, man vet aldrig. Ibland går det snabbt, ibland är det något som sitter åt hårt, svarar Lukas Gil.
Klockan 10.00 hissas bilen upp och kamremsbytet börjar. Höger framhjul tas bort, liksom innerskärmen. Motorn lyfts upp 4-5 centimeter med hjälp av en motorkudde. Vevaxel och kamaxel låses, den gamla remmen tas av, en ny sätts på. En ny vattenpump blir det också. Det är många moment och extremt trångt, så visst tar det tid.
Till slut är operationen färdig, Lukas Gil sänker bilen och vi tittar på klockan. Det har gått tre timmar och tio minuter.

En vecka senare gör Bilia om jobbet. Men då får vi varken filma eller närvara. Kanske vill de inte att det ska komma ut hur man gör jobbet nästan fyra timmar långsammare. Då skulle ju alla verkstäder kunna ta lika bra betalt som Bilia.
Men de gjorde om jobbet – på hemlig tid – och studerade noga filmen på arbetet hos Solna Bilteknik.
Och de gillade inte vad de såg. Läs kommentarerna från Renault/Bilia, och svaren från från Solna Bilteknik. Döm själv vem som gör rätt på verkstadsgolvet.

Fotnot: Kamremsbytet tog 3 timmar 10 minuter. På grund av ett kontaktfel till en spridare tillkom felsökningstid efter kamremsbytet. Eftersom det är en extraordinär händelse har vi inte räknat in den i kamremsreparationen.

Annons

Stäng