Annons

Kinesiska kuren återuppväcker 9-3

2017-12-22 | Kristoffer Dahlström

Vi känner till historien vid det här laget. Saabs turbulenta tvåtusental och den slutliga konkursen 2012, varpå det svensk-kinesiska konsortiet NEVS köpte upp tillgångarna och rätten till varumärket. Även om skepticismen beträffande NEVS chanser varit stor inom branschen, har utvecklingen av en elbil baserad på Saab 9-3 hela tiden fortskridit parallellt i Trollhättan och kinesiska Tianjin. I juni i år visades de första prototyperna upp på en mässa i Shanghai, och den 5:e december 2017 blev det historiska datumet när det första produktionsexemplaret av NEVS 9-3 rullade av bandet i den helt nya fabriken i Tianjin. En bil som till utseendet skriker Saab 9-3 anno tidigt tvåtusental. Under resans gång tog emellertid tillverkaren beslutet att släppa namnet Saab till förmån för NEVS, och det klassiska Saab-emblemet hade man aldrig rätten till. Serieproduktionen väntas ta fart under 2018.

Andelen elbilar på kinesiska vägar är ännu försvinnande liten, men på grund av de accelererande miljöproblemen uppvisar detta segment en exponentiell tillväxt, inte minst tack vare generösa statliga subventioner. Med tunga avtal i ryggen från partners som taxijätten Didi och Panda New Energy (som ska bygga upp en flotta av leasingmiljöbilar) ser NEVS framtid trots allt ljus ut, även om komplexiteten i att lansera ett helt nytt bilmärke inte ska underskattas. Fabrikens kapacitet är i dagsläget 50,000 bilar om året, men ska på sikt öka till 220,000 när nästa generationer av NEVS ska rullas ut. För Trollhättans del innebär det legotillverkning av underreden som skeppas till fabriken i Kina för slutmontering, och därmed tryggad sysselsättning ännu en tid för de 225 anställda.

Annons

Stäng