Annons

Klassiker att spana in! Ultralyx på gammalt, tyskt vis – BMW 750.

2012-05-17 | Fredrik, bilpriser.se

Den som kring anno 1990 ville ha den allra bästa och finaste prestandasedanen hade två tyska alternativ; Mercedes-Benz S-klass som visserligen var värd att kallas ultralyxig men på gränsen till föråldrad vid tidpunkten. Och amerikanerna, engelsmännen och japanerna hade knappast något att konkurrera med förrän några år senare. Nej, BMW 7-serien var det modernaste och snabbaste alternativet. För den som kunde hosta upp pengarna, så klart. Men på den gamla E32-karossen ruvar en skatt till kraftigt rabatterat pris i dagens läge och då framför allt med V8- eller V12-motor. Men denna gång väljer vi att koncentrera oss helt på den precisionsstinna V12:an som låter lika underbart som den går fort. Denna motor satt i BMW 750 och utvecklade 300 hästkrafter och sköt iväg till 100 km/h på 7,4 sekunder, en smått hårresande prestandasiffra för en två ton tung sedan år 1990.

Denna modell finns i två olika utförande, normal längd eller lång och då förkortad “IL” i modellbeteckningen vilket främst skänker extra utrymme för baksätespassagerare. Vidare var bilen inte sällan utrustad med buffelläder, telefon, vinkyl och massa andra underhållande utrustning. Men kanske bäst var de dubbla glasskivor som utgjorde rutorna. De skänkte en utomordentlig komfort till passagerarna även vid Autobahn-farter. Till skillnad från till exempel amerikanska lyxbilar har inte denna BMW särskilt mjuk fjädring och “sväva på moln”-känslan uteblir till förmån för en bil som med hjälp av sin bakhjulsdrift faktiskt har ett riktigt bett i vägen. För en BMW 750 betalar du 20-25.000 kronor för en bra bil. Vad är kruxet? Det är reservdelspriserna som ligger väsentligt högre än en standardbil från BMW, till exempel 3-serien. Rembyten, tändstiftsbyten, filterbyten och övrig service är mycket kostsam och till de dyra delarna kan bland annat stötdämpare och växellåda läggas. Det är med andra ord viktigt att du inte köper en bil med “småfix” som visar sig vara stora fel. Kolla servicebok och/eller kvitton noga. Det är ej av oerhörd tyngd att servicen är gjord hos BMW men den måste vara gjord. Annars riskerar du att få en obrukbar bil som inte ens är värd att reparera på grund av haverier.

Annons

Stäng