Annons

Klassiker att spana in: Volvo 164

2012-02-14 | Fredrik, bilpriser.se

Många gånger var jag själv inne på idén att köpa en “tokbillig lyxbil för skoj skull”. Men efter några sidors bläddrande i PDF-dokument över reservdelspriser inser man snabbt att basala delar som stötdämpare (även kompatibla eftermarknadsdoningar) nästan överstiger bilens värde. Än värre blir det om man vågar sig på att bläddra i en verkstandshandbok till 1970- och tidiga 80-tals lyxmodeller. De kryllar ofta av innovativa men komplexa sammansättningar som verkstäder gärna inte tar sig på att reparera. Men det finns förstås undantag och ett sådant, signerat Volvo PV under 1960- och 70-talet, heter Volvo 164 och är rätt och slätt samma sorts robusta plåtburk vi alla är vana vid med Volvos blockbokstäver på bakluckan.

Riklig utrustning
Det finns dock en stor sak som skiljer – Volvo 164 var en lyxbil. En modell som skulle ta upp kampen med Jaguar XJ6 Serie 2, en bil som för evigt blir förknippad med två saker; sköna linjer och hopplös opålitlighet. Volvon var givetvis mer lagom och hade likt Jaguaren en 6-cylindrig radmotor, skinnsäten på beställning och träpanel. Vidare kan Volvon också tillskrivas uppvärmda säten som var sällsynt vid introduktionen år 1968. Till en början var motorn, med internbeteckningen B30, en pålitlig förgasarmotor men fick till årsmodell 1972 Bosch-insprutning. Det gjorde bilen något vassare, men insprutningen drogs dessvärre med barnsjukdomar och lade 164:ans rykte i obalans några år där efter.


Kulturarv
Volvo 164 har fått på tok för lite uppmärksamhet till förmån för Volvos senare lyxvarianter som inte heller dom varit kioskvältare ur försäljningssynpunkt. Volvo 164 har stil, fröjdsam interiör och torde vara plånboksvänlig för de allra flesta förare som suktar efter en hobbybil eller något att köra omkring med på sommaren utan dyra driftskostnader och svåra reparationer. Inte minst är det ett av våra automobila kulturarv som berättar om vad folkhemmet suktade efter men troligtvis inte fick råd med. Men nu har nog du råd ..

Fakta
Modell: Volvo 164.
Produktionsår: 1968-1975.
Produktionsland: Sverige.
Typ: Lyxbil, sedan.
Drivlina: 3-liters sexcylindrig radmotor, insprutning fr. år 1972, fyrväxlad manuell låda alt. 3-växlad automatlåda.
Driftskostnad: Låg.
Pris i körbart skick: 20.000 kronor.

Annons

Stäng