Annons

Konsumenter luras köpa bilar som varit skrot

2013-03-21 | Mathias, bilpriser.se

Kolla bilens ursprung och undvik fällorna

Varje år importeras ett stort antal skrotade bilar från USA till de baltiska länderna. Där repareras de och säljs sedan vidare bland annat till köpare i Sverige som inte har en aning om att bilarna tidigare har varit klassade som skrot.

– De här bilarna har försäkringsbolagen i USA dömt ut som omöjliga att reparera. De säljs därför på auktion som skrot, säger Jan-Erik Heed, kriminalinspektör vid Citypolisen i Stockholm.

Använder stulna delar

Försäkringsbolagens syfte är att de skrotade bilarna ska användas för att ta reservdelar från. Istället skeppas bilarna till Baltikum där de repareras upp och säljs vidare utan att köparna får reda på deras bakgrund. Många gånger används stulna delar vid reparationerna eftersom det skulle vara omöjligt att använda lagligt inköpta delar för den som vill tjäna pengar på affären.

Bilarna ser fina ut på ytan och för en lekman kan det vara omöjligt att avslöja att det är en krockad och uppfixad bil som han eller hon är spekulant på. Ofta är dock reparationerna mycket dåligt utförda.

– Ytligt ser de hur fina ut som helst, men de är dåligt hopskruvade och undermåligt reparerade. I en krockad bil är deformationszonerna förbrukade och skyddar inte längrepassagerarna på rätt sätt. Vi har sett exempel på uppfixade bilar som importerats från Baltikum där rattstången är i hopsvetsad. Vid en kollision trycks ratten då in i förarens kropp istället för att rattstången kollapsar som det är tänkt, berättar Jan-Erik Heed.

Ingen airbag

Bilar som reparerats i de baltiska länderna och sedan sålts i Sverige har också visat sig sakna airbag i ratten och på passagerarsidan.

– I andra fall är de som köper skrotbilar i USA ute efter chassinumret. De skär helt enkelt bort plåtarna med chassinummer och använder dem för att byta identitet på en stulen bil i Europa, säger Jan-Erik Heed.

Kolla säljaren och bilen

Hur ska då en privatperson bära sig åt för att avslöja bluffarna och undvika att köpa en bil som är stulen eller som har varit skrot?

– Börja med att kontrollera bilfirman som säljer bilen och ta reda på fullständigt namn på de som driver den. Gör sedan en sökning på nätet och se om det finns kommentarer om firman eller de personer som står bakom den. Om några kunder känner sig lurade så finns det nästan alltid kommentarer om det på internet, tipsar Jan-Erik Heed.

Kontrollera även bilens ursprung och är det en importerad bil så kräver det en noggrann undersökning. Med chassinumret som hjälp går det att via generalagenten få fram information om var bilen har sålts som ny.

Carfax-rapport avslöjar bluffen

På transportstyrelsens hemsida kan vem som helst med hjälp av bilens registreringsnummer kostadsfritt ta fram grundinformation om bilen. Där går det bland annat att se om bilen är importerad, när den togs i trafik i utlandet och i Sverige samt hur många svenska ägare den haft.

Ännu bättre information får den bilspekulant som beställer en rapport från Carfax. I Carfax-rapporten finns exempelvis uppgifter som visar om bilen är stulen, har varit skrotad eller har gått längre än vad säljaren anger. Uppgifterna i rapporten hämtas från en rad olika databaser i och utanför Sverige. För att kunna presentera en så komplett bakgrund som möjligt om bilen så samarbetar Carfax med försäkringsbolag, lokal och internationell polis, återförsäljare, service- och reparationsverkstäder, bildelsbutiker och statliga institutioner runt om i världen. Med en rapport från Carfax minskar risken för att bilköparen ska komma hem med en bil som är stulen eller som är skrotad och uppfixad.

Till Carfax, klicka här!

 

Till transportstyrelse, klicka här!

Annons

Stäng