Annons

Krav på reglerade bilreparationer

2019-12-19 | Peder

Situationen i Sverige idag är att vem som helst kan öppna en bilverkstad, men det finns inget krav på att ansluta sig till någon branschorganisation. Därmed kan inte kunden vara säker på att få reparationer utförda med rätt kompetens eller verktyg, något som avspeglar sig i det stora antalet anmälningar till ARN – Allmänna Reklamationsnämnden. Bo Ericsson, vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, frågar sig om det är vettigt?

Seriösa verkstäder borde vara med i en branschförening och alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut om verkstaden hamnar i konflikt. Seriösa verkstäder lägger ned många miljoner kronor på att investera i ny kompetens, verktyg och utrustning för att kunna göra en fackmässig reparation”, säger han.

Om verkstaden inte är ansluten till en organisation som SFVF eller MRF (Motorbranschens Riksförbund) finns inga kompetenskrav och inga kvalitetskontroller sker. Verkstäder som däremot är medlemmar av någon av dessa branschorganisationer måste från och med årsskiftet vara anslutna till kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad

Förr hade de flesta kunskap om äldre bilar och enkla reparationer och kunde reparera själva. Om du som bilägare krockar din bil som har fem NCAP-stjärnor – hur många vill du ha kvar efter reparationen? För att kunna reparera en modern bil som kanske har 100 processorer, kräver kalibrering, består av 15 plåtsorter och tio aluminiumsorter där reparationsmetoden är unik för varje stålsort krävs kunskap, utrustning och reparationslitteratur”, fortsätter Bo Ericsson.

Källa: SFVF.

Annons

Stäng