Annons

Läge för en investering?

2013-01-12 | Fredrik, bilpriser.se

Barret-Jackson heter auktionsfirman som 13-20 januari håller bilauktion i Arizona i USA. Ruskigt populärt är ingen överdrift. Biljetterna som ger privatpersoner chans att ta en titt på auktionsobjekten är slutsålda i förväg och det stora intresset beror, enligt vissa bedömare, på de skakiga börstiderna och finansiella oron. Att investera i en samlarbil kan därför vara att föredra. Bilar från Cadillac, Porsche, Ferrari, Packard, Jaguar, Mercedes-Benz är bara ett litet plock från auktionen. Många av Barret-Jacksons objekt går för miljontals dollar vilket självklart gör att målgruppen är snäv. Men vi har plockat ut ett par potentiella samlarbilar du kan köpa på hemmaplan (beroende på plånboksstorlek) här nedan. Två läckra modeller med helt olika karaktär. Det skadar heller inte att ta en titt på Kvarndammens hemsida emellanåt för chans på klipp!

Ferrari Testarossa. Den ursprungliga bilen tillverkades mellan 1984-1991 och tillhör sportbilsvärldens allra främsta ikoner med dess karaktäristiska gälar längs sidorna. Ett bra exemplar bör gå att köpa för cirka 40.000 euro (pris i euro då svenska marknaden är för liten) ute på kontinenten vilket är ett stort tapp ifrån tidigare prisnivåer bara fem år tidigare då modellen var svår att få under 50.000 euro i fullgott skick. Betänk också att euron står mycket lågt gentemot kronan. Vad som talar för Testarossan är dess låga värdering och till dess nackdel är högt produktionsantal samt de servicebenägna, 12-cylindriga Columbo-motorerna som låg i dessa bilar. Det är av stor tyngd att köpa en bil som du antingen känner till väl alternativt från en handlare med vana av exotiska, italienska bilar. Var mycket försiktig. Att Testarossan skulle sjunka i pris till ännu lägre nivåer än idag är inte troligt.

Volvo C70. Den första generationen tillverkades mellan 1998-2002 och var sannerligen en av de vackraste kupémodellerna under 1990-talet. Det är en speciell bil byggd på svenskt vis (pålitlig och genomtänkt) som introducerades i en mycket speciell lack – saffransorange, som skulle bli synonym med C70. Karossen ritades av Peter Horbury som samma år fick pris som bilvärldens bästa designer. En Volvo C70 bör köpas med T5-motorn, en 2,3-liters, femcylindrig maskin med 239 hästkrafter och rejäla prestanda. Den bör kunna köpas för cirka 40.000 kronor eller lägre i fullgott skick. Import är ej lönsamt. Till Volvons fördel är låga produktionssiffror vilket ger en potentiell samlarbil samt ett mycket fördelaktigt inköpspris. En möjlig nackdel är att det kan dröja många år innan samlare fått upp ögonen för modellen likt fallet med Volvo P1800 från 1960-talets slut.

Annons

Stäng