Annons

Mazda 6 facelift officiell – nu med fyrhjulsdrift

2014-11-20 | Mattias Rabe

Mazda 6 i sedan- och kombiutförande blev snabbt en favorit bland besökarna på teknikensvarld.se. Vid en stor omröstning i samband med Parissalongen 2012 röstade ni fram Mazda 6 Wagon till er favoritbil på salongen, framför tuffa Jaguar F-Type på andraplatsen och självaste Volvo V40 Cross Country på tredjeplatsen.

För att behålla sin popularitet visar nu Mazda upp sexan i uppdaterat utförande. Utseendet har fått sig en översyn, framför allt i fronten där grillen har fått ny utformning på ribborna samt kromsargen som omger själva grillen har blivit kraftigare och bildar numera en enhet tillsammans med de uppdaterade strålkastarna som är av full-LED-typ på både hel- och halvljus. Adaptivt helljus finns också till vissa modellversioner. Spoilern har även den gjorts om en aning och flankerna har fått krominlägg som delvis omger de nya dimljusen.
Bak på bilen är förändringarna inte lika tydliga. Det är först i mörker som de uppenbarar sig eftersom det är bakljusens lysdiodlayout som förändrats.
Andra exteriöra nyheter är mindre hajfensantenn på taket, nya 19-tumsfälgar med mörka inslag samt två nya karossfärger – Sonic Silver Metallic och Titanium Flash Mica.

Mazda 6 facelift 2015

Interiört är nyheterna ännu fler. Mittkonsolen är omgjord i samband med att infotainmentskärmen flyttat upp som en fristående enhet på instrumentbrädan. Därför har ventilationsutblåsen också hoppat upp ett steg. Knappar och vred är något annorlunda jämfört med tidigare.
Kvalitetskänslan ska enligt Mazda vara högre i och med uppdateringen med bland annat mjukare skinn på ratten. Ljust läder pryder vissa ytor vilket gör interiören betydligt trevligare och ljusare.
MZD Connect är en annan nyhet i Mazda 6 facelift. Det innehåller bluetooth, handsfree och uppkopplingsmöjligheter mot molnbaserade tjänster – bland mycket annat.
Den mekaniska handbromsspaken har försvunnit och ersatt med en knapp då parkeringsbromsen numera styrs elektroniskt.
Baksätet har fått värmeslingor för att rumpan ska må bra även under kalla dagar och föraren kan njuta av Active Driving Display som är en liten head up-display uppe på instrumentbrädan som visar information som är bra att ha i körsynfältet.

Bland de tekniska hjälpmedlen som säkerställer en tryggare färd, hos Mazda kallat i-Activesense, finns ett förbättrat varningssystem som håller koll på döda vinkeln, Rear Cross Traffic Alert som varnar om fordon är i antågande vid backning, trötthetsvarnare som säger till om det är dags för en paus samt autobromsfunktionen Smart City Brake Support som i vissa modellversionen även fungerar när bilen backar.

Mazda 6 facelift 2015

Mazdas ingenjörer har också jobbat på att förhöja ljudkomforten. Mer isolering och nya bussningar gör att ljudnivån nu sägs ligga tio procent lägre än tidigare på grövre asfalt medan motorvägskörning ska bjuda på 25 procents lägre ljudnivå.

Motorerna är desamma som tidigare, det vill säga tre bensinalternativ och två dieselalternativ. Förstnämnda är 2,0- eller 2,5-litersmaskiner med antingen 145, 165 eller 192 hästkrafter (endast sistnämnda är på 2,5 liter). Dieselmotorerna är på 2,2 liter och bjuder på 150 eller 175 hästkrafter.

Den stora nyheten hos drivlinorna är fyrhjulsdrift. AWD-drivning finns till de båda dieselmotorerna när de sitter i kombin – Mazda 6 Wagon. Fyrhjulsdriften kan kombineras med antingen manuell eller automatisk låda.

Dessutom har bensinmodellerna med Skyactive-Drive-automatlåda fått ett nytt sportläge som kan petas in när man som förare vill känna sig mer som Fittipaldi.

Svensk premiär för Mazda 6 facelift med allt vad det innebär är det i mars 2015. Några prisjusteringar eller vad fyrhjulsdriften kostar har Mazda inte meddelat ännu.

Annons

Stäng