Annons

Mercedes-AMG GT officiell – allt om nya supersportbilen

2014-09-09 | Mattias Rabe

Säg hej då till Mercedes SLS AMG (vilket vi förvisso redan gjort) och öppna i stället din famn för Mercedes-AMG GT som nu har haft världspremiär. Mercedes nya modell ska dock inte ses som en efterträdare till SLS AMG. AMG GT är betydligt mer sportig i karaktären än SLS AMG som var lite mer av en glidarvagn, trots brutal muskelkraft.

Mercedes presenterar AMG GT i två olika utföranden. Dels AMG GT och dels AMG GT S. Vi börjar med förstnämnda.
AMG GT har en fyraliters biturbo-V8 på 462 hästkrafter som plockas ut vid 6 000 r/min. Maxvridet om 600 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1 600 och 5 000 r/min. Denna maskin med dessa specifikationer får bilen att avverka 0-100 km/h på 4,0 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 304 km/h. 0,93 liter per mil drar den vid blandad körningen enligt EU-körcykeln, vilket motsvarar 216 gram koldioxid per kilometer. Tjänstevikten, inklusive nästan full tank (90 %), förare på 68 kilo samt bagage på sju kilo, ligger på 1 615 kilo.

Mercedes-AMG GT V8-motor

V8-motorn i all sin prakt. Mercedes utlovar gåshud redan när motorn startas och vi kan nog hålla med om det, vi som såg världspremiären live på teknikensvarld.se tidigare under kvällen. Foto: Hans Hedberg

AMG GT S är som S:et avslöjar den hetare modellversionen av de båda presenterade. Samma motor men man plockar mer ur den. 510 hästkrafter vid 6 250 r/min (mellan 6 000 och 6 500 r/min om bilen är utrustad med AMG Dynamic Plus Package) och 650 newtonmeter mellan 1 750 och 4 750 r/min (hela vägen upp till 5 000 r/min om tillvalspaketet finns).
0-100 km/h avverkar denna toppversion på 3,8 sekunder. Det är snabbt, men också lite remarkabelt att E 63 AMG S 4Matic är snabbare med sina 3,6 sekunder. Den väger 300 kilo mer men har också 75 extra hästkrafter att leka med – och fyrhjulsdrift förstås.
Toppfarten för Mercedes-AMG GT S ligger på 310 km/h, även här elektroniskt spärrad.
Förbrukningen uppges till 0,94 liter per mil och utsläppen till 219 gram per kilometer. Tjänstevikten ligger 30 upp jämfört med den effektsvagare modellversionen, alltså 1 645 kilo.

Båda motorerna är kopplade till en sjustegad dubbelkopplingslåda som förser bakhjulen med drivkraft.
AMG GT och AMG GT S är väldigt snarlika prestandamässigt på papperet, så varför då en S-version. Jo, för att i AMG GT S ingår med av det goda som standard medan vanliga AMG GT har flera detaljer liggandes i listan över extra tillbehör.
Nöjer du dig inte med någon av dessa båda versioner kan du vara så säker på att en betydligt vassare Black Series-version med lägre vikt och fler hästkrafter är under utveckling.

Mercedes AMG GT har en viktfördelning på 47 procent över framaxeln och 53 procent över bakaxeln. Detta har åstadkommits med hjälp av en transaxelkonstruktion av drivlinan där motorn är placerad strax bakom framaxeln.

Formerna hos AMG GT är klassiska men lång huv och kupéutrymmet placerat långt bak. Precis samma konstruktionsfilosofi som Mercedes visade upp redan på 1950-talet med 300 SL, måsvingen.
SLS AMG var i samma utförande men medan den såg ut att vara betydligt baktung ser AMG GT mer lätt ut i steget, inte minst baköver där de slimmade bakljusen med sekventiella blinkers breder ut sig.

AMG GT ska enligt tysk media ha ett ingångspris på 115 000 euro (motsvarar 1 053 000 kronor) vilket är nästan exakt 10 000 euro högre än vad en Porsche 911 Carrera S kostar i Tyskland. En bil som er eller mindre är AMG GT:s huvudkonkurrent. Dock har 911 Carrera S ”bara” 400 hästkrafter men med nästan likvärdiga prestandasiffror.

Denna text uppdateras med mer information. Ladda om sidan med jämna mellanrum för att inte missa något.

Annons

Stäng