Annons

Mercedes lanserar 9-växlad automatlåda

2013-07-25 | Erik Wedberg

Från och med i höst går det att få Mercedes E-klass med en ny niostegad automatlåda. Den nya 9G-Troniclådan ersätter gamla 7G-Tronic, är starkare och ger lägre förbrukning.

För fyra år sedan rapporterade vi att Mercedes hade satt ingenjörer på att utveckla en nioväxlad automatlåda, nu är den här. Eller i höst är den här, närmare bestämt. Då lanseras nyligen ansiktslyfta E-klass med den nya växellådan som kallas 9G-Tronic.

Den stora dieselsexan E 350 BlueTec blir först att få den nioväxlade automaten som standard och får då en blandad förbrukningssiffra på 0,53 l/mil och utsläpp på 138 g/km. För kombin är siffrorna 0,55 l/mil och 144 g/km.

Syftet med att ha hela nio växlar är motorn alltid ska kunna arbeta på optimalt varvtal och att i hög fart hålla varvtalet så lågt som möjligt. E 350 BlueTec ska till exempel inte varva mer än 1 350 r/min på nians växel i 120 km/h.

Det finns förstås en gräns för när det inte lönar sig att stoppa i fler växlar, som är tunga, men Mercedes hävdar att de inte har passerat den. De säger ingenting om vikten men rent storleksmässigt kräver 9G-Tronic inte mer plats än 7G-Tronic. Den nya automatlådan är konstruerad för att kunna utgöra en del i ett hybridsystem och ska klara vridmoment på upp till 1 000 newtonmeter. Det betyder att även de allra starkaste AMG-modellerna nu kan få lägre förbrukning. Gamlingarna S 65 AMG och CL 65 AMG är i dagsläget utrustade med en femstegad Speedshift-låda eftersom 7G-Tronic inte orkar med deras höga vridmoment.

9G-Tronic blir inte dyrare än 7G-Tronic och kommer att spridas över Mercedes modellutbud under de närmaste åren.

Annons

Stäng