Annons

Nio av tio nybilar får skattesmäll efter nyår

2019-11-21 | Peder

Vid årsskiftet slår den tuffare mätcykeln för utsläpp och förbrukning, WLTP, igenom på allvar. En konsekvens är att det sedan juli 2018 gällande systemet för fordonsskatt, bonus-malus, från och med då kommer att beräknas på WLTP snarare än den gamla mätmetoden NEDC. En genomgång som Kvdbil gjort visar att detta kommer innebära en rejäl skattesmocka för många nya bilar. Av de cirka 335 000 nybilar som såldes under 2018 kommer 90 procent vara malusbilar. För vissa bilar handlar det om en fördubbling av skatten. I snitt landar det på 2 600 kronor i skattehöjning, enligt Kvdbils siffror.

Begagnatmarknaden är glödhet. Det senaste året har prisökningen på begagnade bilar varit 13 procent, mycket på grund av köparnas oro över skärpta skatteregler för nya bilar. Troligtvis kommer rusningen efter begagnade bilar fortsätta, enligt Kvdbils försäljningschef Madeleine Fritz.

”Den som går i köptankar kan därför göra klokt i att köpa innan årsskiftet. Då kan man lite granna föregå en ökad efterfrågan på begagnade och skattemässigt mer fördelaktiga fordon” säger hon.

Även nya hybridbilar löper stor risk att hamna över gränsen för tillåtna utsläpp efter skiftet till WLTP. Med den nuvarande mätmetoden klarade de sig nätt och jämnt som bonusbilar.

Så hög blir skatten på några av Sveriges vanligaste bilmodeller:

Bilmodell Drivmedel Skatt 2020 Skatt 2019 Skatt 2014 Ökning i % sedan 2014
VW Golf 1,5 TSI Bensin 3 640 1 836 360 911
Audi A4 40 TDI Diesel 7 398 4 282 1 229 502
Volvo V60 T4 Bensin 7 260 5 548 1 100 560
Volvo XC60 D4 Diesel 7 880 5 142 1 648 378
BMW 330i Bensin 6 297 3 722 740 751
Skoda Octavia 1,0 115 Bensin 3 312 1 590 360 820
VW Tiguan 2,0 TDI 190 DSG 4Motion Diesel 11 616 7 036 2 486 367
BMW 530i Bensin 8 116 3 640 720 1 027
Audi Q2 35 TFSI S-Tronic Bensin 5 334 2 492 440 1 112
Volvo V90 D3 Diesel 6 915 4 855 1 508 (V70) 359

Annons

Stäng