Annons

Nitrogen i däcken – Bara en massa gas eller en bra idé?

2013-01-24 | Mathias, bilpriser.se

Vissa däckverkstäder erbjuder sina kunder möjligheten att fylla sina däck med rent Nitrogen. Men är det verkligen någon fördel att göra detta, och i så fall är det tillräckligt för att motivera kostnaden?

Varifrån kommer idén med Nitrogen, och varför bara inte fortsätta med vanlig hederlig luft? Nitrogen har använts för att fylla däck på flygplan och tävlingsbilar under många år med tydliga prestanda-fördelar medan man hittills endast använt vanlig tryckluft (samma luft som vi andas) i bildäck.

Vanlig luft innehåller 78% kväve, 21% syre och 1% andra gaser, och nu kan man alltså få däcken fyllda med rent kväve eller Nitrogen. Nitrogen används i flygplansdäck som flyger på höjder där temperaturen kan vara så låg som-40C och fukt i däcken kan frysa och orsaka vibrationer och balansproblem vid landning. Detta problem elimineras genom användning av Nitrogen.

Motorsport i sin tur handlar om att få varje sekundfördel som är möjlig, särskilt på högsta nivå, och användandet av Nitrogen kan minska tryckvariation orsakad av temperaturförändringar.

Ingen av dessa anledningar är relevanta fördelar för personbilar – så varför erbjuds vi nu möjligheten att – till en dyrare kostnad – få Nitrogenfyllda däck? Det verkar som att de två viktigaste anledningarna är reduktion av korrosion på grund av avsaknaden av fukt i rent kväve och en långsammare tryckförlust eftersom kvävemolekyler är större än syremolekyler, som står för 21% av tryckluft.

Luftförlusten som sker genom däckets innerfoder (och som alltså kan reduceras genom kväve) är dock bara är en del av den möjliga totala förlusten. Ventilen, punkteringar och fel i tätningen mellan däcket och fälgen är andra stora orsaker till tryckfall. Däcktrycket måste ändå kontrolleras regelbundet för att säkerställa funktionen av däcket. Korrosion av däcket som kan uppstå genom att använda vanlig tryckluft är en osannolik företeelse, eftersom det bara är yttre slitbana av ett bildäck som innehåller stål och mängden fukt som kan nå det från insidan är mycket begränsad.

Det förefaller därför som att de eventuella fördelarna med att använda rent kväve eller Nitrogen verkligen är minimala och nästan säkert inte motiverar den extra kostnaden.

Kolla bra erbjudanden däck på Bythjul.com?

 

Annons

Stäng