Annons

Ny vår för Smart

2019-04-05 | Johanna

Det förlusttyngda Daimler-ägda märket Smart ser ut att gå en ny vår till mötes. I maj tillträder svenske Ola Källenius som VD för Daimler-koncernen, och det har spekulerats i att ett skrotande av Smart skulle bli hans första stora beslut på posten. Nu ser emellertid Källenius ut att slippa detta huvudbry då kinesiska Geely, som tidigare har märken som Volvo och Lotus i portföljen, köpt 50 % av Smart. Ett nytt samarbetsbolag ska tillverka eldrivna Smart i en kinesisk anläggning med start 2022.

Smart har sitt ursprung i ett samarbete mellan VW och klocktillverkaren Swatch, men Daimler tog snart över VW:s roll och 1998 presenterades den första bilen. Den citysmarta och bränsleeffektiva minibilen blev snabbt populär hos designfrälsta storstadsbor, men försäljningsvolymerna räckte inte till för att förhindra röda siffror. Flera ansiktslyft och en satsning på elbilar sedan 2016 har inte rått på situationen, utan branschanalytiker menar att Smart åsamkat koncernen förluster på 500-700 miljoner euro per år.

Annons

Stäng