Annons

Nya Audi A4 fångad på bild igen

2014-11-24 | Mattias Rabe

Audi A4 är till åren kommen. Hösten 2007 presenterades nuvarande generation, kallad B8, med kombiversionen Avant eftersläpande ett halvår. Försäljningen satte igång under 2008.
Att modellen i sin nuvarande utformning, trots en uppdatering för bara ett par år sedan, börjar kännas passé märktes inte minst i vårt nyligen genomförda kombitest där A4 Avant hade svårt att hävda sig mot nyare konkurrenter.
Att en modell tappar i konkurrenskraft är dock inget ovanlig i bilbranschen då bilmodellers livscykler normalt inte löper parallellt.

Om ett par år lär Audi i stället kunna ligga snäppet före konkurrenterna eftersom de filar på en ny generation A4 (B9) som presenteras nästa år, troligtvis på bilsalongen i Frankfurt i september. Då plötsligt är det motståndet som börjar kännas mossigt, så snabbt går det i bilsvängen.

Bilderna vi ser här är tagna av vår spionfotograf nere i södra Europa där nya A4 genomgår test i varmt klimat. Snart styr testflottan norrut till Sverige för att känna på kyla.
Bilen är väl maskerad men vi kan ändå urskilja skillnader jämfört med dagens generation. I fronten är kan vi ana en något lägre men samtidigt bredare single frame-grill. Inte som på nyligen visade konceptbilen prologue som är en förhandstitt på märkets nya formspråk, utan grillen har mer likheter med den som Audi TTS” href=”http://teknikensvarld.se/provkorning-av-audi-tts-20-tfsi-quattro-163407/”>nya generationen TT har. Lägre, bredare och kantigare.
Hjulbasen ser ut att vara utökad jämfört i dag och därmed ser överhängen fram och bak ut att vara något kortare, vilket bilen på bilderna ger sken av.
Bak på bilen noterar vi framför allt de nya bakljusen som har samma grundform som i dag men ändå är kantigare och inte lika svullna. Vi ser också att takkanten som vetter mot bakrutan är neddragen längre och att hajfensantennen därmed är placerad längre bak. En annan nyhet som syns tydligt är att A4 får reflexer i stötfångaren à la BMW.

Audi A4 2016

Vad vi inte ser man som är känt är tekniken som gömmer sig under maskering och kaross. Den tekniska plattformen heter MLB Evo och är en utveckling av den som underbygger dagens A4. Förutom A4 kommer plattformen att användas till en rad andra modeller inom Volkswagen-koncernen. Anledningen stavas kostnadseffektivitet.
Främst tack vare nya plattformen kommer A4 generation B9 att vara mellan 80 och 100 kilo lättare än sin företrädare.

Under huven får nya A4, precis som i dag, först och främst ta del av ett antal olika bensin- och dieselmotorer. Från omkring 130-140 hästkrafter i snålaste dieselmaskinen till omkring 420-450 hästkrafter i den mest effektstinna bensinmotorn, det vill säga den som kommer att sitta i nya RS4. Räkna däremot inte med att det blir en V8 som i dagens RS4. Ska du satsa pengar, Audi RS4 blir sannolikt av med V8-motorn” href=”http://teknikensvarld.se/nya-audi-rs4-blir-sannolikt-av-med-v8-motorn-163770/”>satsa på en överladdad sexcylindrig maskin. Det ligger i tiden.
Räkna också med någon form av laddhybridversion.

Nya Audi A4 visas sannolikt på bilsalongen i Frankfurt nästa höst. Det kan också vara så att vi får se den redan i Genève i vår, då endast i sedanutförande. I så fall sparar Audi Avant-varianten till Frankfurtsalongen i september.

Annons

Stäng