Annons

Nya BMW 5-serie – så blir den

2014-01-20 | Hans Hedberg

I somras fick nuvarande BMW 5-serie (F10) ett milt ansiktslyft, en tydlig signal på att nästa modell redan står färdig i München. I dagarna pågår vintertest för fullt i Lappland och under 2014 kommer utvalda BMW-handlare få tillfälle att se bilen för första gången. Men redan nu kan Teknikens Värld avslöja det mesta om nya BMW 5-serie.

Givetvis kommer 5-serie att behålla sitt väletablerade stora format mellan storsäljaren 3-serie och limousinen 7-serie. För den kinesiska marknaden kommer även en förlängd 5-serie L. Tekniskt kommer sjunde generationens 5-serie bygga på den nya plattform som internt kallas ”35up”. BMW tar efter plattformstänket som Audi och Mercedes använder sig av och överger den mer kostsamma arkitekturfilosofin som dagens BMW-modeller baseras på. 3-, 4-, 5- och 6-serie kommer alla att bygga på nya 35up-plattformen. Delad stomme ökar flexibiliteten och minskar kostnaderna.
Designmässigt tar designchef Karim Habib små kliv med 5-serie. ”Ännu lyxigare uttryck kombinerat med sportig spänst” lyder de inte helt oväntade ryktena från Bayern. Räkna ändå med att linjerna kommer att bjuda på en del överraskningar – på ett tydligt raffinerat vis.

Vi får vänta till halvårsskiftet 2016 innan 5-serie (med trolig internkod F50 för sedanmodellen och F51 för kombin Touring) kommer till Sverige, debuten sker på Genévesalongen samma år. Touring-modellen dröjer till senhösten 2016. Längre fram debuterar 5-serie Gran Turismo.
Motormässigt storsatsar BMW på bred front. De etablerade – och i Sverige mest populära – fyrcylindriga bensin- (20i/28i) och dieselmaskinerna (18d/20d/25d) effektiviseras ytterligare samt förbereds för ActiveHybrid-konfiguration. Räckvidden på elektricitet planeras bli fem mil.

Mest intressant är nya 5-serie med kommande trecylindriga turbodieselmotorn ”15d”. Med 150 hästkrafter lär förbrukningen sänkas till 0,39 l/mil för 515d. Tack vare lättviktsteknik i chassi och kaross, med bland annat höghållfasthetsstål och aluminium, sänks vikten närmare 200 kilo jämfört med dagens 5-serie.
Men BMW vore inte Bayerische Motoren Werke om inte dessa snålversioner samsas med mer prestandainriktade modeller. Den raka sexcylindriga trelitersmotorn, B57/B58, kommer i flera nya versioner – 530i (333 hk), 540i (375 hk), 530d (286 hk), 535d (333 hk) och M550d (401 hk).
Fyrhjulsdrift xDrive kommer genom den nya plattformen i princip på de flesta versionerna, men knappast på snålvargen ”515d”.

Nya BMW M5 – generation sex – debuterar sent 2017 och släpper inte kunder till vare sig Audi RS6 eller Mercedes E 63 AMG 4Matic. Tillvalet xDrive ska behålla greppet om, samt locka nya, BMW-kunder. V8-motorn trissas upp till över 600 hästkrafter.
Inget snack om saken, kommande BMW 5-serie verkar göra det mesta rätt. Satsning på helt ny teknik när det gäller trecylindrig effektiv turbodiesel, lättviktsmaterial och uppfräschad design håller upp den stenhårda konkurrensen i yttersta premiumsegmentet och köpsuget hos tjänstebilsköparna både i Sverige och globalt.

Annons

Stäng