Annons

Nya Volvo S60, V60 och XC60 R-Design officiella – och snabbare

2013-03-27 | Mattias Rabe

Förra månaden hade Volvo stor fest med avtäckning av sex uppdaterade modeller. Nu drar de skynkena av nya S60, V60 och XC60 i det tuffare utförandet R-Design. Mycket är nytt, även snabbare accelerationstider 0-100 km/h.

När Volvo i februari visade upp sitt nya, uppdaterade program inför modellår 2014 var det tre modeller som stack ut lite extra, nämligen S60, V60 och XC60. Anledningen var att dessa tre har genomgått större visuella förändringar för att slipa bort det sista av gamle designchefen Steve Mattins penndrag. I synnerhet var det de nya  och större strålkastarna – i stället för tudelade enheter – som hamnade i blickfånget tillsammans med större grill och förstorat järnmärke. Därmed är det också dessa tre modeller som nu presenteras i nytt R-Design-utförande.

En R-Design-paketerad S60, V60 eller XC60 skiljer sig en hel del visuellt från sina standardsyskon. I fronten är grillen blandat matt och blankt svart. Diagonalribban och järnmärket har mattats ned för sportigare look. Stötfångaren har omarbetats och varselljusen, stående hos XC60 och liggande hos S60 och V60, har fått extra iögonfallande svart plast runt sig. Luftintaget i spoilerns mitt har bikakemönstrat galler i stället för horisontella ribbor. Baktill har diffusorn delvis nytt utseende och de runda, kromade ändrören är även de nya för modellår 2014. Nya 19-tumsfälgar (20 tum till XC60) med delvis ny design är en annan nyhet.
Interiört är Volvos nya sportstol med extra sidostöd standard i alla bilar med R-Design. Perforerat läder och svart nubuck-textil blandas med kontrasterande sömmar och broderat ”R” i blått.
Det digitala mätarhuset kan växla mellan tre layouter – Elegance, Eco och Performance – där var och en lyser i en speciell färg. I bilar med R-Design är Elegance synonymt med en blå ton i stället för vanligtvis beige. Eco är så klart grönt och Performance rött, något annat vore konstigt.

R-Design kan väljas till alla S60, V60 och XC60 oavsett motoralternativ. Från D2-motorn på 115 hästkrafter (finns inte till XC60) till T6-maskinen på 304 hästkrafter.
Med hjälp av motoroptimering från Polestar kan T6-motorn beställas med 329 hästkrafter.
T6-motorn gör de tre modellerna snabbare än tidigare tack vare växlingspaddlar och sportläge på automatlådan. S60 T6 gör nu 0-100 km/h på 5,9 sekunder i stället för 6,1 sekunder, V60 T6 på 6,0 sekunder i stället för 6,2 och XC60 T6 på 6,9 sekunder i stället för 7,3.

R-Design-chassit är sänkt med 15 millimeter (gäller ej XC60) jämfört med det dynamiska chassi som finns till bilar utan R-Design. Tillsammans med ökad fjäderstyvhet med 15 procent ska bilarna vara roligare att ratta än tidigare.
– Körupplevelsen ska framhålla dynamiken, utan att chassit känns alltför hårt. Om chassit är alltför fast, kan även slät asfalt kännas gropig. Vi strävar efter en sportig, men ändå komfortabel känsla, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.

S60 R-Design och V60 R-Design har, precis som tidigare, monotube-dämpare bak i stället för twintube-doningar. Dessa har dessutom justerats för att reagera snabbare. Bussningarna vid stötdämparinfästningarna runt om har blivit styvare för att motverka svängningar och vridningar. 20 procent styvare fram och hela 400 procent styvare bak, jämfört med hos bilar med det dynamiska chassit.
I XC60 R-Design är det inte riktigt lika avancerat men stötdämparfjädrarna och krängningshämmarna har anpassats för en sportigare upplevelse. Corner Traction Control med torque vectoring är numera också standard i XC60.

Volvo spår att tio procent av kunderna som köper S60, V60 och XC60 väljer R-Design. På vissa marknader, exempelvis Storbritannien och Australien, uppgår andelen till hela 30 procent.

Annons

Stäng