Annons

Onlineförsäljningen trendar, men M höjer ett varningens finger

2020-04-16 | Peder

Trenden för e-handel pekar stadigt uppåt. Mycket av detaljhandeln sker numera på nätet vilket slagit hårt mot de fysiska butikerna. Bilhandeln har å sin sida varit långsammare ur de digitala startblocken. Men samma utveckling förutspås för denna bransch, särskilt med den pågående förändringen i demografi i åtanke. För konsumenter födda runt sekelskiftet som levt hela sina liv med smarta telefoner och sociala medier blir det helt naturligt att köpa även bilen online.

Även om landets bilhandlare fortfarande håller öppet trots Coronautbrottet har besökarna i hallarna minskat kraftigt, något som varit särskilt märkbart i storstäderna. Så för att uppmuntra till köp och samtidigt följa myndigheternas uppmaning till social distansering erbjuder nu många handlare hemleverans som en extra service. Kunden kan alltså sitta i hemmets trygga isolering och klicka hem sin bil utan att först ens ha sett den i verkligheten.

Detta har fått intresseorganisationen M Sverige att reagera och de ser både fördelar och risker med denna typ av handel. Särskilt är det slarv med bilarnas varudeklaration som oroar, något som måste finnas enligt Marknadsföringslagen.

En del bilhandlare struntar tyvärr i att beskriva bilens skick. Vi avråder från köp om varudeklarationen saknas när en begagnad bil säljs på distans”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige.

Stjernvall ger därför följande råd att tänka på inför ett eventuellt onlineköp av bil:

Annons

Stäng