Annons

Opel Astra OPC – tre snabba från provkörningen

2012-06-21 | Mattias Rabe

280 hästkrafter, 0-100 km/h på 6,0 sekunder, toppfart 250 km/h – i en Opel Astra med bara framhjulsdrift. Teknikens Världs Erik Andrén är på plats på provkörningen, vi ringer och hör hur det fungerar.

Tjena Erik! Var är du någonstans?
– Hej! Jag är i Tyskland, på Opels testbana i Pferdsfeld några mil utanför deras hemstad Rüsselsheim. Väldigt vackra områden med mycket berg och kurviga vägar i omgivningen. Tyvärr molnigt och lätt regnigt, till skillnad från soliga Sverige.

Du kör nya Opel Astra OPC, hur fungerar det med så mycket kraft och bara framhjulsdrift?
– Opels ingenjörer har tillsammans med företaget Drexler utvecklat en ny typ av mekanisk diffbroms som ska göra bilen mer körbar, trots att den endast har framhjulsdrift. På bana fungerar det ypperligt, Astra OPC är riktigt kul att köra. På landsväg, särskilt med dålig beläggning, gör sig dock de 280 hästkrafterna, och framför allt vridmomentet på hela 400 Nm, påmint genom en del lynnighet under gaspådrag. Lika illa som förra generationen är det dock inte.

I övrigt då, är Astra OPC en bra bil? Och vad kommer den att kosta hos oss?
– Visst är det en bra bil, den är trevlig som busig banbil men går alldeles utmärkt att köra civiliserat med till och från banan, och i vardagslag. Hos oss kommer Astra OPC att gå loss på 299 900 kronor. Således blir det knappast någon storsäljare, tyvärr.

Vill du läsa hela provkörningen av nya Opel Astra OPC, så kommer den i ett kommande nummer av Teknikens Värld. Prenumererar du på tidningen får du självklart läsa före alla andra om hur Astra OPC är att köra – på bana och vanlig väg.

Annons

Stäng