Annons

P20 — Volvos nya småbil

2010-01-29 | Hans Hedberg Illustrationer: Teknikens Värld

Volvo har länge arbetat på en riktig småbil, mindre än dagens C30. Volvos kommande minsting — kallad P20 — ska ta upp den framtida kampen med kommande småbilar från Audi, BMW och Mercedes.

Låg vikt är en av de viktiga ingredienserna till lägre förbrukning, vare sig bränslet är bensin, diesel, etanol, gas eller elektricitet. Mindre bilar är den senaste trenden, starkaste småbilsstjärnan är Audi A1 som är på intågande, BMW arbetar med nya Mini-varianter samtidigt som de ser på helt egna lösningar i småbilsegmentet. Toyota iQ har redan bildat skola i mikroklassen och öppnat dörren för nytänkande, vem kunde bara för några år sedan tro att det skulle komma en mini-Aston Martin baserad på japansk mikrobilsteknik?
 
Nya Volvo P20 blir en bil i Volkswagen Polo-storlek, tillräckligt liten för att vara energisnål, samtidigt stor nog att hysa folk och packning enligt gängse Volvomönster samt att vara tillräckligt krocksäker.
Plattformen för P20 konstrueras för flera sorters drivlinor. Givetvis kommer förbränningsmotorer i form av överladdade bensin- och dieselmaskiner, laddhybrider samt rena elmotorlösningar. Senaste prototyperna V70 PHEV och C30 BEV visar att Volvo-teknikerna arbetar flitigt med del- och fullelektrifiering, bland annat tillsammans med Energimyndigheten och Vattenfall. Olika behov på olika marknader gör det ändå aktuellt att jobba med en bred motor- och drivlinepalett, en viktig parameter för framtida bilutveckling.
 
Motormässigt blir det både tre- och fyrcylindriga DRIVe-dieslar under den korta och trubbiga motorhuven. Räkna också med någon het T4 bensinturbo för den amerikanska marknaden, exempelvis säljs C30 bara i sitt starkaste T5-utförande i USA. Framhjulsdrift förstås, men möjligheten med laddhybridsdrift PHEV kan göra det möjligt med eldrift på bakhjulen.
 
Designen av P20 är än så länge hemlig men före detta designchefen Steve Mattin och nytillträdde Peter Horbury lägger ut spåren för en sportigare stil utan att funktionen för den skull ska bli lidande.
Fyrkantigheten försvinner allt mer men en Volvo kommer alltid kännas igen på V-formad grill och huv, bredmarkerade höfter och ett upprest bakparti. Men så kantig som designfolket ville för tio år sedan med småbilen P12 blir inte nya P20.
Interiört får Volvos nya småbil en sparsmakad design med en nordisk stil — det vill säga god funktion och hel del vettiga detaljer som fällbart baksäte i proportionerna 40/20/40, integrerade barnsitsar samt möjligheten till trådlös uppkoppling.
Beroende på vad de kommande kinesiska ägarna Geely bestämmer kommer Volvo P20 (exakt namnbeteckning är inte bestämt än, se separat ruta) att börja produceras någon gång under 2013-14. Föga troligt kommer det att ske i Torslanda, mer sannolikt i Gent men eventuellt även i Kina.

Annons

Stäng