Annons

Peugeot 308 GTi — inte en dag för tidig

2010-05-21 | Erik Wedberg

Det var länge sedan Peugeot hade en GTI-bil i mellanklassen, men nu är det dags. Nu har Peugeot 308 förvandlats till en GTI-vagn med 200 ystra hästar och 275 starka Newtonmeter.

Det verkade ett tag som om Peugeot hade släppt alla tankar på en ny GTI-bil men nu kastar de sig in i hetluften igen med nya Peugeot 308 GTi. GTi-versionen finns endast som femdörrarsmodell och blir en självklar konkurrent till Volkswagen Golf GTI. Fransmännen har en rik GTI-historia men på senare år har det varit tunnsått med hetlevrade småbilar från Peugeot. 307:an kom som bekant aldrig i ett riktigt GTI-utförande, senaste Peugeot hade en GTI i mellanklassen var med 306:an. Nu är det tänkt att 308 GTi ska ta igen den förlorade tiden.

Det kommer att krävas en riktig kännare för att skilja GTi-versionen från den vanliga 308:an. GTi-kittet består endast av en lätt förändrar frontspoiler, en diffuserliknande bakkjol, en liten takvinge, dubbla kromade utblås och GTi-märken här och där. Man kan också känna igen den på den tio millimeter lägre markfrigången och 18-tumsfälgarna. På insidan märks GTi-versionen på fotstöd och växelspaksknopp i aluminium och en sportläderratt med platt undersida.

Kärnan i Peugeots senaste GTi-skapelse är den nya 1,6-litersmotorn som debuterar i coupén RCZ. Med variabel ventilstyrning och twinscrollturbo utvecklar motorn 200 hästkrafter mellan 5 500 och 6 800 r/min. Det maximala vridmomentet på 275 Nm finns inom spannet 1 700-4 500 r/min. Hästkraftsmässigt hamnar 308 GTi 10 hästar bakom konkurrenten Golf GTI och även i acceleration blir den frånsprungen. Peugeot uppger en 0-100 km/h-tid på 7,7 sekunder, Golf GTI fixar samma sprint på 7,2 sekunder. Fransmannen är däremot snålare och renare med en blandad förbrukning på 0,69 l/mil och koldioxidutsläpp på 159 g/km. Golf GTI vill ha 0,75 och släpper ut 178 g/km. Till skillnad från Golfen finns 308 GTi inte med någon automatisk växellåda, det blir till att trampa koppling och spaka de sex växlarna själv. Bromsa gör man med 340-millimetersskivor fram och 290-skivor bak. Peugeot säger sig ha jobbat mycket med motorljudet. De jämställer systemet med ett riktigt musikinstrument, ett vibrerande membran ger en klang som kontrolleras och förstärks i en akustisk kanal. Systemet gör också att ljudnivån på längre resor blir uthärdlig.

Peugeot 308 GTi lanseras den 10 juni hemma i Frankrike och kostar från 26 900 euro. Det är okänt när den kommer hit.

Annons

Stäng