Annons

Priserna på begagnade bilar fortsätter ner

2011-10-20 | Mathias, bilpriser.se

Nybilsregistrering september 2011
Nybilsregistreringarna under september 2011 ökade med cirka 2.7 procent jämfört med föregående år.

Det blir allt mer tydligt att kunderna anpassat sina inköp till de nya tjänstebilslagarna. Andelen registrerade etanol och hybridbilar dalar kraftigt jämfört med samma månad föregående år.

Andelen dieselbilar av den totala nybilsregistreringen var 61,3 procent. I september förra året låg andelen på 51,3 procent. Den nya dieseltekniken dominerar alltså inte bara bland miljöbilarna.

Prisbilden på begagnade bilar – generellt

Vi befinner oss i ett tillstånd där priserna rör sig nedåt och vi ser idag inga tendenser till förändring. Snarare tvärtom. Priserna på begagnade bilar fortsätter ner. Ett problem för prisbilden är att många bilar som kommer till begagnatmarknaden inte motsvarar köparnas krav på bränsleeffektivitet och bränsleslag. Samtidigt genererar bra nybilsförsäljning många inbytesbilar.

Prispress på nya bilar och modellår 2011
Det säljs fortsatt många nya bilar och det ges frikostiga rabatter. Generellt har företagen alltid rabatter på inköp av nya bilar. I år har man även gett generösa rabatter till privatpersoner. Numera är även 2012 det aktuella modellåret på den svenska marknaden och under hösten har vi sett kampanjpriser och sänkningar på osålda bilar med modellår 2011. Detta pressar priserna på nyare begagnade bilar.

Etanolbilarna är dagens och framtidens förlorare
Bland motoralternativen är etanolbilarna de största förlorarna, sett till framtida värdeminskning och prisbilden idag. Motorerna är inte bränsleeffektiva och därmed oattraktiva på dagens begagnatmarknad. I och med att subventioneringen av förmånsvärdet försvinner, från och med årsskiftet, är de inte längre intressanta för tjänstebilsförarna.

Det finns idag ett stort antal bilmodeller med etanoldrift. Många har sålts som modellår 2008 eller nyare och har inte nått begagnatmarknaden ännu. I tabellen nedan har vi sammanställt alla bilmodeller med etanolmotorer, som har mer än 3000 registreringsnummer i vår databas. Summan hamnar på cirka 140 000 bilar. Vi kan alltså förvänta oss att en hel del bilar med etanolmotorer når begagnatmarknaden under de kommande åren. Bilar som konsumenterna inte riktigt efterfrågar idag.

Annons

Stäng