Annons

Råstark, robust och råbillig – BMW håller klassen kvar!

2012-03-17 | Fredrik, bilpriser.se

Rubriken kan låta som en reklamslogan för det bayerska märket. Men visst rostar också modellen. Och visst kan den inneha en uppsjö utav irriterande småfel, som den tekniktunga bil den var. Men BMW 7-serie med E38-karossen står sig som en favorit för många fans av BMW. Och det med all rätt. Den var både robustare än sin efterföljare och betydligt trivsammare på både in- och utsida än sin föregångare. Och särskilt intressant blir självklart V12-versionen med 326 friska hästkrafter!


Varför snöa in sig på att ha en två-dörrars kupé eller en cabriolet som entusiastbil om sommaren? Varför inte denna lyxlimpa och en bilsemester i sommar? För en 1996 årsmodell i normalt skick med runt 20-25.000 mil på mätaren betalar du runt 50.000 kronor för! Lägg till mer för en bil i toppskick alternativt en lång version (utökat utrymme i baksätet och därmed en fröjd för passagerare) Beräknad värdeminskning blir låg och då särskilt i kronor och ören. Botten är inte helt nådd men inte långt ifrån. Köp dock inte en BMW 7-serie E38 för att kvickt sälja då dessa är svårsålda modeller.


Vad vi gillar bäst med dessa E38-karosser är valuta för pengarna i form av komfort med läckra material av absolut högsta klass och rejäl kraft i BMW 750. Vad vi gillar minst är servicekostnaderna. En bra idé är därför att fråga efter servicebok samt innan visning fråga när bilen är servad sist, det går också bra att ringa till en BMW verkstad och fråga efter serviceinervallerna för att vara på den säkra sidan. Bilen börjar dock bli till åren varav många helt enkelt struntat i att göra kostsam service och reparationer. Största försiktighet gäller vid köp!

Annons

Stäng