Annons

Så testar vi bilars fyrhjulsdrift

2015-03-31 | Mattias Rabe

xDrive, 4Motion, AWD, 4WD, quattro, All-Grip, 4×4 och 4Matic. Dessa är bara några kommersiella namn av alla fyrhjulsdriftssystem som finns på marknaden i dag, men hur fungerar de egentligen?
Vissa är konstant fyrhjulsdrivna, andra driver på fram- eller bakhjulen till dess att det andra hjulparet behövs. Märker man som förare någon skillnad på funktionen?
Och vad gör en differentialkoppling för nytta?

Teknikens Värld nummer 8/2015

Hela SUV-testet läser du i Teknikens Värld nummer 8/2015 som kan beställas här.

Frågorna kring fyrhjulsdrivna bilar och de olika systemen är många. Det är då Teknikens Världs test av fyrhjulsdrift kommer in i bilden, som exempelvis i vårt stora SUV-test som finns att läsa i senaste numret. Där får du svar på alla dina frågor.
I filmen ovan visar vi hur vi testar olika fyrhjulsdrivna system. Bilarna är fyra av de tio som finns med i senaste testet – BMW X1, Jeep Cherokee, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan. Övriga bilar som ingår i testet, men som inte syns i filmen, är Audi Q3, Fiat 500X, Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, Mini Countryman och Subaru Forester.
Ett exempel på hur ett fyrhjulsdriftssystem som inte fungerar som det är tänkt kan du se här.

Hela SUV-testet innehållandes tio olika fyrhjulsdrivna modeller i olika klasser kan du alltså läsa i Teknikens Värld nummer 8/2015 som finns ute i butik just nu men som även kan beställas online.

Annons

Stäng