Annons

Saab genom åren i bild och text

2009-12-19 | Mattias Rabe

1946 började man på Saab med att bygga den första körbara prototypen 92.001. Året efter rullade den samtidigt som man hade en andra prototyp — 92.002 — som uppvisningbil. 1949 startade serieproduktionen av Saab 92 och sedan dess har det rullat på… men i år tog det roliga tyvärr slut.

Året var 1937 när Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Saab, grundades. Man tillverkade då militära flygplan i Trollhättan. Under de två sista åren av andra världskriget påbörjades arbetet med en första bilprototyp, detta ägde rum i Linköping. Resten är bilhistoria och i svenska ögon något vi alla bör vara stolta över på ett eller annat sätt.

Bildspelet nedan markerar några intressanta och viktiga milstolpar i Saabs 62-åriga historia, allt bilmodellrelaterat. Alla milstolpar har inte kunnats ta med på grund av tidsbrist, men det ger ändå en bild av hur Saab har utvecklats under årens lopp.
Några andra intressanta årtal är…
1965 då Svenska Aeroplan Aktiebolaget blir Saab Aktiebolag.
1966 lanserar Saab sin första fyrtaktsmotor.
1969 bildas Saab-Scania AB då Saab AB och Scania-Vabis AB slås samman.
1971 presenterar Saab två innovationer; eluppvärmd förarstol och självreparerande stötfångare.
1976 i januari lämnar den miljonte Saab-bilen produktionslinan i Trollhättan.
1983 tillverkar Saab sin 100 000:e turbobil och är samtidigt världens största tillverkare av turbobilar.
1984 tillverkar Saab för första gången över 100 000 bilar under ett år.
1985 presenteras Saab Direct Ignition (Saab DI), ett avancerat direkttändningssystem med en tändspole för varje cylinder.
1986 kan Saab 9000 årsmodell 1987 som första framhjulsdrivna bil utrustas med ABS-bromsar.
1986 slår man två världsrekord på Alabama International Motor Speedway i Talladega, USA. Efter nära 20 dygns oavbruten körning i tre stycken 9000 Turbo slås även 21 internationella hastighetsrekord. Den snabbaste bilen kör 100 000 km med en medelfart på 213,299 km/h.
1989 köper GM 50 procent av Saab Scanias personbilsverksamhet och bildar det nya bolaget Saab Automobile AB.
1990 flyttas huvudkontoret till Trollhättan.
1991 blir Investor hälftenägare i Saab Automobile AB efter att ha köpt alla aktier i Saab-Scania AB.
1996 presenterar Saab ett aktivt nackskydd kallat SAHR (Saab Active Head Restraint). Produktion ett år senare.
2000 blir Saab Automobile AB helägt av GM som köper Investors aktieinnehav.
2000 visas Saab Variable Compression på Genèvesalongen.
2004 slår Saab försäljningsrekord i USA med 48 000 sålda bilar.
2004 får Saab 9-3 Cabriolet maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Därmed blir den första fyrsitsiga cabriolet med högsta betyg. Alla Saabs modeller på europamarknaden är numera femstjärniga i Euro NCAP.
2005 väljs Jan Åke Jonsson till ny vd för Saab Automobile AB. Han är det än i dag.
2009, 18 december. GM meddelar att man inte funnit någon köpare till Saab och därmed väljer att lägga ned den svenska biltillverkaren.

Annons

Stäng