Annons

Seat Ibiza Kombi — direktrapport från provkörningen

2010-05-20 | Erik Wedberg

PeO Kjellström provkör igen. Är han kvar i Barcelona? Har han rest till Tokyo? Vi ringer och kollar läget.

Hallå! Var nu?
— Kvar i Barcelona. Hade för övrigt en fantastiskt trevlig afton på La Rambla, det var inte alls skit som någon skrev. Suveräna gycklare, fanatiska fotbollsfans, det var någon cupmatch…

Ja, ja, det var säkert bra. Men vad är det du har gjort som du har betalt för?
— Kört nya Seat Ibiza Kombi, eller ST som de benämner sin herrgårdsvagn. En ganska enkelt byggd liten storlastare, utan några specialiteter i bagageutrymmet.

Det verkar inte så kul?
— Det är det inte heller! Men bilar kan ju vara okej i alla fall, och spanjoren fungerar som en helt vanlig vardagskombi. Lastar mellan 430 och 1 164 liter beroende på vilken konfiguration du har på baksätesryggen. Maxlast 515 kg.

Inga finesser alls?
— Ja en liten då. Under insynsskyddet bak sitter det ett ganska stort fack där man kan gömma lite saker som man inte vill att någon ska se.

Något annat nytt?
— På motorsidan. Seat får nu sin första miljömotor som drivs med bensin. 1,2 TSI på 105 hästkrafter. Den har start/stopp-funktion, bromskraftåtervinning, och hamnar precis under gränsen med 119 gram koldioxid per kilometer. Det innebär fri vägskatt i fem år, och den drar 0,51 liter per mil blandad körning. Det kommer även tre dieselmotorer som alla blir miljöbilar.

Har du kört den?
— Ja, och den går tyst och fint. Ganska bra drag i maskinen tack vare turboladdning. Är helt klart att föredra framför den gamla 1,4-litersmotorn som är det andra bensinalternativet. Bullrig, trött, törstig. Men 1,2 TSI kostar ungefär 14 000 kronor mer i Style-version än 1,4 med sitt pris på 167 400 kronor. Ganska svårt att jobba hem ekonomiskt, men körupplevelsen är så pass mycket trevligare att den känslan överbygger mycket. Liksom tanken på att du i alla fall på papperet kör miljövänligt. Båda versionerna upplevs som ganska stötiga och mår nog bra av lite last.

Okej, och i kväll hemåt?
— Tok där. Det finns en provkörning till 35 mil bort i Valencia. Tar den av bara farten.

Phuu! Men okej vi hörs igen då.
— Ja det gör vi.

Annons

Stäng