Annons

Ska man byta servoolja?

2013-04-14 | Fredrik, bilpriser.se

Frågan är vida omdebatterad och faktum är att byte av servoolja inte finns med i många bilmodellers servicescheman. Men känner du att servon är trög, skriker till emellanåt och kanske även läcker några droppar då och då? Då kan du ha stor nytta av att byta olja. Bytet kan även göras i förebyggande syfte och kan förhindra att servopumpen slits ut i förtid. Verkstaden bör inte debitera mycket för att göra detta men be dom då lägga i tillsatsmedel som smörjer och motverkar läckage i samband med bytet. Vill du däremot göra jobbet själv är det inte särskilt besvärligt. Läs igenom hela beskrivningen nedan innan du börjar.

Du behöver:
1 st. pump att suga upp servooljan med.
2 – 3 liter servoolja eller mer av rätt kvalitet (vilken typ samt volym du skall använda finner du i manual/verkstadshandbok alt. via återförsäljaren/verkstaden)
1 st. tub med smörjmedel, i detta fall använde vi “Stop Leak” från Wynn’s.
1 st. tub/dunk för gammal servoolja.

Allt detta kan köpas i en välsorterad biltillbehörsbutik.

Börja med att palla upp bilen så framhjulen hänger fritt, säkra med pallbockar. Det är mycket viktigt att du kan göra fulla rattutslag helt problemfritt samt att pallbockarna INTE är i vägen!


Sug upp all servoolja från reservoaren märkt “Power Steering Fluid” under motorhuven. Fyll på olja av rätt kvalitet.


Som synes på bilden ovan kommer din servoolja mest troligt vara kolsvart, trögflytande, illaluktande samt skumma. I sin ursprungsfärg är den vanligtvis röd eller blå beroende på typ. Och vissa säger att man aldrig behöver byta servoolja ..

Det är mycket viktigt att reservoaren hålls påfylld under hela processen, annars riskerar du att bränna servopumpen! När du fyllt upp med ren servoolja så startar du bilen, vrider fulla rattutslag fram och tillbaka under ett par minuter. Sedan släcker du bilen, suger återigen upp oljan från reservoaren (som nu blandat sig) och fyller på ny.

Denna procedur behöver du upprepa många gånger om, ibland upp emot 10-15 gånger eller mer, innan systemet är genomspolat och gammal olja ersatts med ny. Det är just därför mängden olja som behövs varierar. Du ser enkelt när du är färdig med bytet genom att oljan du pumpar upp från reservoaren är av samma färg som din nya olja. Notera att du troligtvis aldrig kommer få oljan helt röd (eller blå alt. annan färg). Men du ser tydligt när du är färdig genom att färgen inte klarnar ytterligare de sista gångerna.

Ovan en bild med en gammal skvätt olja samt en skvätt ny. Skillnaden kommer vara tydlig. Du avslutar genom att pumpa upp oljan en sista gång, sänker ner bilen, lägger i ditt smörjmedel som du doserar enligt förpackningen, för att sedan fylla upp med fräsch servoolja till maxnivå (överfyll inte systemet). Färdigt! Nu kommer du troligtvis känna en märkbar förbättring i bilens styrning samt så har du förhindrat haverier i styrningens komponenter!

Annons

Stäng