Annons

Sommarbilen

2014-06-23 | Mathias, bilpriser.se

Nästan varannan svensk kan tänka sig en bilsemester i sommar – Bilpriser.se listar bästa semesterbilarna för plånboken

Juli närmar sig med stormsteg och med det för många semestern. Även om resmålet är huvudpunkten, så är färden dit minst lika viktig. En undersökning på uppdrag av KVD och Bilpriser.se visar att nästan hälften av svenskarna (48 procent) [1] kan tänka sig att åka på bilsemester i sommar. Bilpriser.se har listat bilarna som säkrast håller värdet under sommarmånaderna.

 

Bilpriser.se har tittat närmare på de bilar som utifrån olika sommarbehov behåller värdet bäst i sommar. Oavsett om du planerar en längre Sverigetur med hela familjen, eller om du bara vill cruisa i en cab längst med strandpromenaden. – Vilken bil som passar bäst i sommar är personligt och beroende av både livssituation och smak. För den som exempelvis planerar att bilsemestra med hela familjen kanske vår lista över kombi-bilar är lite extra intressant att titta närmre på.

Värdeminskningen för en familjekombi, om man köper bilen nu inför sommaren och säljer den om 3 månader, ligger runt ca 3 procent, vilket är förhållandevis lite, säger Jonas Björkman, chef för värdering och research på Bilpriser.se Är det inte familjesemester som är planen i sommar kanske en cab att cruisa runt i kan vara ett alternativ. Den cab som enligt Bilpriser.se just nu tappar minst i värde under en 3-månadersperiod, är Mercedes SLK, med knappt 2 procents värdeminskning. På andra plats hittar vi BMW 325i, som tappar något mer i värde under samma tid. – Cab:en är ju en säsongsbetonad bil, som kanske till stor del står och dammar när det inte är sommar. Därför kan det kanske vara ett alternativ för vissa att köpa en cab nu som sedan säljs till hösten, säger Jonas Björkman, chef för värdering och research på Bilpriser.se.

Prisvärda semesterbilar i sommar

Om topplistorna nedan

Listorna över prisvärda semesterbilar nedan är framtagna av Bilpriser.se. Bilarna i samtliga listor är rankade utefter respektive bils procentuella värdeminskning, alltså skillnaden i inköpspris och försäljningspris, baserat på tiden tre månader. Där den bil som tappar minst i värde under denna tid ligger överst i listan. Förutom själva värdeminskningen visas nedan också respektive bils TCO-kostnad[1], dvs värdeminskningen i kronor summerat med försäkringskostnaden[2] för varje bil baserat på 3 månader och förbrukningskostnaden[3] för respektive bil under denna tid, där man utgått ifrån att varje bil går 300 mil.

(Obs. TCO-kostnaden har fått en egen spalt för respektive topplista, men är inte den kostnad som avgjort bilarnas placering i topplistan. Det är endast den procentuella värdeminskningen som bilarnas placering är baserad på.)

Lista över värdesäkra bilar i sommar: Prisintervall 50 000 – 100 000 kronor

Värdesäkra bilar i prisintervallet 50 000 – 100 000 kronor där urvalet är baserat på 3 år gamla bilar och där värdet är baserat på handel mellan privatpersoner. I största möjliga mån har urvalet haft restriktionen att ett bilmärke endast får ha med sin vanligaste modell för att få en bra blandning.

Bilmodell

Värdeminskning (%)

 TCO (kr)

1. Nissan Micra 1.2 DIG-S 5dr (98hk)

1.71%

4 417

2. Hyundai Hyundai i10 1.1 (67hk)

2.54%

4 516

3. Suzuki Alto 1.0 (68hk)

2.76%

4 272

4. KIA Picanto 1.1 (65hk)

2.80%

4 987

5. Chevrolet Spark 1.0 (63hk)

2.81%

4 712

6. Suzuki Splash 1.0 (65hk)

2.91%

4 892

7. Dacia Logan MCV 1.6 E85 Hi-Flex (105hk)

2.94%

4 736

8. Citroën C1 1.0 5dr (68hk)

3.06%

4 576

9. Ford KA 1.2 (69hk)

3.21%

4 730

10. Toyota Aygo 1.0 VVT-i 3dr (68hk)

3.32%

4 530

Lista över värdesäkra bilar i sommar: Prisintervall 100 000 – 150 000 kronor

Värdesäkra bilar i prisintervallet 100 000 – 150 000 kronor där urvalet är baserat på 3 år gamla bilar och där värdet är baserat på handel mellan privatpersoner. I största möjliga mån har urvalet haft restriktionen att ett bilmärke endast får ha med sin vanligaste modell för att få en bra blandning.

Bilmodell

Värdeminksning (%)

         TCO (kr)

1. Opel Meriva 1.7 CDTI ECOTEC (100hk)

1.65%

4 758

2. Opel Astra 2.0 CDTI ECOTEC Sports Tourer (160hk)

1.72%

6 095

3. Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D AWD (90hk)

1.84%

5 451

4. Audi A1 1.6 TDI (105hk)

1.90%

5 392

5. Citroën DS3 1.6 HDi (110hk)

1.99%

5 561

6. MINI Cooper D 1.6 Clubman (112hk)

2.08%

6 124

7. Hyundai ix20 1.4 (90hk)

2.09%

5 736

8. Skoda Fabia 1.6 TDI Combi (105hk)

2.13%

5 041

9. Volswagen Golf VI 1.4 TSI Variant (122hk)

2.19%

6 297

10. Honda Civic 1.8 5dr (140hk)

2.31%

6 638

Värdesäkra familjebilar i sommar (Kombilar)

Värdesäkra familjebilar där urvalet är baserat på 3 år gamla kombibilar med restriktionen att respektive bilmärke endast kunnat hamna på listan med sin vanligaste modell, alltså den som det finns flest registreringar av. Värdena är baserade på handel mellan privatpersoner.

Bilmodell

Värdeminskning (%)

TCO (kr)

1. BMW 520d Touring, F11 (184hk)

2.1%

8 983

2. Volkswagen Passat 2.0 TDI BlueMotion Technology Variant (140hk)

2.3%

7 184

3. Volvo V70 II D3 (163hk)

2.5%

8 008

4. Peugeot 508 SW e-1.6 HDi (112hk)

2.6%

6 700

5. Renault Mégane Phas III 1.5 dCi Sports Tourer (110hk)

2.8%

5 995

6. Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Kombi (90hk)

2.8%

5 902

7. KIA Cee´d 1.6 CRDi SW (128hk)

2.9%

6 287

8. Hyundai i30 1.6 CRDi Kombi (115hk)

2.9%

6 721

9. Audi A6 2.0 TDI Avant (170hk)

3.0%

9 603

10. Toyota Avensis 1.8 Kombi (147hk)

3.0%

8 129

Urval av bilar att sova i i sommar

I nedan lista har man utgått ifrån bilar med sju säten och ungefärlig likvärdig motoreffekt, där det också är relativt enkelt att göra plats för sovmöjlighet. Presenterade värden är baserade på handel mellan privatpersoner. 

Bilmodell

Värdeminskning (%)

TCO (kr)

1. Volkswagen Sharan 2.0 TDI BlueMotion Technology (170hk)

1.46%

7 948

2. Mercedes Viano 2.2 CDI (163hk)

1.81%

10 432

3. Toyota Verso 2.2 D-4D CAT (150hk)

1.87%

7 075

4. Peugeot 5008 1.6 HDI (112hk)

2.10%

6 420

5. Seat Alhambra 2.0 CR Ecomotive (140hk)

2.16%

7 637

6. KIA Carnival 2.2 CRDi (195k)

2.33%

8 879

7. Citroën C4 Grand Picasso 2.0 HDI (138hk)

2.44%

7 224

8. Renault Grand Espace 2.0 dCi (175hk)

2.62%

9 386

9. Mazda 5 2.0 (150hk)

2.62%

7 799

10. Chevrolet Orlando 1.8 (143hk)

4.32%

8 964

Urval av cab:ar i sommar

Nedan listas ett urval av cab:ar från Bilpriser.se. Presenterade värden är baserade på handel mellan privatpersoner.

Bilmodell

Värdeminskning (%)

TCO (kr)

1. Mercedes SLK 200 R172 (184hk)

1.80%

8 968

2. BMW 325i Cabriolet, E93 (218hk)

1.94%

10 340

3. BMW Z4 sDrive 23i Roadster (204hk)

1.95%

10 223

4. Audi A5 2.0 TFSI Cabriolet quattro (211hk)

2.10%

10 799

5. Volvo C70 D4 Cabriolet (177hk)

2.22%

9 237

6. Mazda MX-5 1.8 (126hk)

2.23%

7 286

7. Mercedes E 250 Cabriolet A207 (204hk)

2.48%

11 210

8. Peugeot 207 CC 1.6 VTi (120hk)

2.60%

6 636

9. Mercedes E 200 Cabriolet A207 (184hk)

2.82%

11 366

10. Volkswagen Eos 1.4 TFSI Cabriolet (160hk)

3.13%

9 723

                                                                  ______________________________________________________________________

[1] Total cost of Ownership också kallat total ägandekostnad är i detta fall värdeminskningen i kronor plus bilens driftskostnad för perioden. Begreppet innebär att man tar hänsyn till direkta såväl som indirekta kostnader. I detta fall har servicekostnaden ej inkluderats då man förutsätter att service ej skall behövas under tremånadersperioden.

[2]Försäkringspremien är framtagen som en schablon  för en snittperson i 40-årsåldern, som bor i bostadsrätt i Stockholm och parkerar i flerbilsgarage. Premien är framtagen som årspremie, därmed har varje premie dividerats med 4 för att komma fram till beloppet för tremånadersperioden.

[3] Förbrukningskostnaden är beräknad utifrån hur mycket bränsle bilen drar på 300 mil, gånger angivna diesel- och bensinpriser hämtat från Bensinpriser.se. Priset som använts i beräkningarna är snittet av priserna på den billigaste och dyraste macken i Sverige.

 

För ytterligare information, kontakta:

Mathias Björkman, VD, KVD Bilpriser, Tel: 070 996 64 76, E-post: mathias.bjorkman@bilpriser.se

 


[1] Undersökning utförd av YouGov på uppdrag av KVD och Bilpriser.se under tidsperioden 14-17 mars 2014 bland 1 051 män och kvinnor i Sverige i åldrarna 18-74 år.

Annons

Stäng