Annons

Sunt förnuft bakom miljöbilsstatistik. Etanolen är död.

2013-05-25 | Fredrik, bilpriser.se

I veckan släppte Trafikanalys en release om statistik för användning av fossila bränslen i personbilstrafiken i Sverige. Den visar att fyra procent av rikets bilar körs på förnybara bränslen som etanol och biogas. Etanol och gas, som används av tre procent utav fordonsflottan, har visserligen fått en markant ökning sedan 2006 då den låg på blygsamma 0,3 procent men vi tror inte på ett stegrande intresse för vare sig gas eller etanol. Tvärtom. Människors tro om bilmarknaden speglar sig mycket i andrahandsvärden och där ligger ovannämnda bränsletyper risigt till. De numera ökända förmånerna som gavs etanolbilar kommer inte gälla i framtiden. Varför var de så dåliga? Därför att etanol inte är något miljövänligt drivmedel (p.g.a. transport samt tillvägagångssätt för framställning). Men biogas då? Det är bättre än bensin vad avser Co2-utsläpp men kommer gasen istället från naturgas är det mycket, mycket tveksamt om det är miljövänligare apropå nuvarande utvinningsmetoder. Rapporten från Trafikanalys är intressant men bör inte ses som alarmerande på något sätt förutom möjligtvis att bensin fortfarande är vanligaste drivmedlet. Men där kommer mycket att hända de kommande åren …

Låt oss säga så här: Sverige är på rätt väg. Det har vi varit i några år och redan i mitten av 2000-talet (ungefär samtidigt som hybriden bensin/el, började bli vanligare) så fanns många förespråkare för utveckling av diesel och el. Stoppklossen för utvecklingen av dessa hette USA vart intresset för diesel varit mycket svagt och fortfarande är. Vad som är viktigt att förstå är att USA är en så betydande marknad för många biltillverkare att modellprogrammet helt kalibreras efter den amerikanska marknaden. Därför etanol (USA har gott om majs och samtidigt nära till Sydamerika)! Därför få dieselhybrider (amerikanerna använder inte dieselmotorer i personbilstrafiken)!

Men nu, efter många års frustration, finns det hopp. Inte minst i form av den spådda storsäljaren från Volvo; V60 med hybriden diesel/el. Dessa bilar kan laddas över natten samt generera kraft till batterierna utav sjävla bilens rullning. Med hjälp av denna teknik kan du rulla på elektricitet fram och tillbaka till jobbet och när det är dags för en tur till lantstället slår du på den mycket snåla dieselmotorn när elen sinar (enkelt förklarat). Intresset från allmänhet och press har varit rekordstort och vi tvivlar inte; detta är den närmsta framtiden. Etanolen är död.

Annons

Stäng