Annons

Två pigga jubilarer: Seat och Subaru

2018-12-12 | Johanna

Vi kan uppmärksamma två nyligen inträffade jubileer: Seat som ”går i pension”, alltså fyller 65, medan Subaru just passerat de 60.

I ett Spanien söndertrasat av inbördeskrig och världskrig behövdes ett lok för att dra igång inhemsk industri, en roll som Seat kom att axla. Bolaget grundades 1950 med spanska staten som majoritetsägare och i november 1953 rullade de första bilarna av bandet. Modellen hette Seat 1400 men var i själva verket en Fiat 1400 med nytt emblem. De första åren saknades nämligen spanska underleverantörer så bilarna hämtades som byggsatser från Fiat. Fram till och med 1963 tillverkades nästan 100,000 exemplar av Seat 1400, vilket faktiskt var fler än Fiat-förlagan. Sedan 1982 ingår Seat som bekant i VW-koncernen.

Subaru har en förhistoria som sträcker sig ända till 1917 och flygplanstillverkaren Nakajima Aircraft. Genom ombildningar och fusioner bildades så småningom FHI-gruppen (Fuji Heavy Industries), ett konglomerat med inriktning mot transportsektorn bestående av sex olika företag. Efter skotrar och bussar var siktet inställt mot att utveckla en personbil. Denna fick namnet Subaru, det japanska namnet på stjärnbilden Plejaderna. Dess sex starkast lysande stjärnor – representerande de sex företagen – syns ännu idag i Subarus logotyp. Satsningen utmynnade i Subaru 360, en japansk folkabubbla som såg dagens ljus 1958 och tillverkades fram till 1970. Inom Subaru firas i år även ett minijubileum då motorsportdivisionen STI fyller 30 år. De gratulerar sig själva genom att lansera en specialracer med tungvrickarnamnet Subaru WRX STI Type RA-R.

Annons

Stäng